Audi završuje modelovou řadu Audi Q8, a to nejen novým modelem RS Q8 s nejvyšším výkonem 441 kW, ale také novou, druhou verzí vrcholného modelu v této řadě: RS Q8 performance.
• Nové RS Q8 performance s výkonem 471 kW (640 k) a točivým momentem 850 N.m zaujímá vrcholné postavení mezi modely od společnosti Audi Sport GmbH
• Expresivní exteriér a nová, lehčí kola dodávají nejvýkonnějšímu SUV Audi ještě výrazně ostřejší vzhled
• RS Q8 performance stanovuje časem 7:36,698 minuty nový rekord pro sériově vyráběná SUV na legendární Severní smyčce Nürburgringu
• Vedoucí společnosti Audi Sport Rolf Michl: „RS Q8 performance vděčí za svůj rekordní čas na kolo vzájemné souhře motoru V8 s podvozkovými komponenty a také vášni týmu společnosti Audi Sport GmbH pro nejvyšší výkony.“
Audi završuje modelovou řadu Audi Q8, a to nejen novým modelem RS Q8 s nejvyšším výkonem 441 kW (600 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G), ale také novou, druhou verzí vrcholného modelu v této řadě: RS Q8 performance (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2 v g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G). Díky nárůstu nejvyššího výkonu na 471 kW (640 k) je toto SUV nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem poháněným spalovacím motorem v historii společnosti Audi Sport GmbH. Oba modely se mohou pochlubit výjimečnou jízdní dynamikou díky optimalizovanému samosvornému mezinápravovému diferenciálu a současně jsou neméně pozoruhodným způsobem vhodné pro každodenní provoz. Exteriér modelů RS Q8* a RS Q8 performance* přebírá základní tvarové řešení od nedávno modernizovaného modelu Q8. Nové pakety výbavy na přání poskytují ještě více svobody při individualizaci. Nové modely Audi RS Q8* a RS Q8 performance* budou uvedeny na český trh v průběhu léta 2024, kdy budou oznámeny také ceny.
Společnost Audi Sport GmbH zintenzivňuje u nových modelů Audi RS Q8* a RS Q8 performance* své zaměření na dynamiku obou supersportovních SUV. Nový přední nárazník s ohromujícími otvory pro přívod vzduchu, osobitou voštinovou strukturou a leskle černou lištou (matně šedou u modelu RS Q8 performance*) zřetelně identifikuje model RS Q8* a verzi performance jako vrcholné varianty této modelové řady. Rozměrná maska chladiče Singleframe nese nově interpretovanou voštinovou strukturu, v níž je nyní každá jednotlivá voštinová buňka trojrozměrná. Rovněž zadní partie se významně podílí na tom, že oba modely zaujímají postavení na vrcholu modelové řady Q8. Prvním odlišujícím prvkem modelu RS jsou dvě oválné koncovky výfukové soustavy. Mezi ně společnost Audi Sport GmbH umístila difuzor, který je uprostřed rozdělen odrazovým sklem.
Nový model RS Q8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G) zaručeně ohromí svým nejvyšším výkonem 441 kW (600 k) a maximálním točivým momentem 800 N.m, který je k dispozici mezi 2200 a 4500 otáčkami za minutu. Výkonové parametry osmiválcového motoru přeplňovaného dvěma turbodmychadly jsou zárukou výjimečné jízdní dynamiky. RS Q8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G) zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy. V sériové výbavě je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání může být tento limit zvýšen na 280 km/h, nebo dokonce na 305 km/h. RS Q8 performance (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2 v g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G) s nejvyšším výkonem pozvednutým na 471 kW (640 k) a maximálním točivým momentem 850 N.m zvládne sprint z 0 na 100 km/h dokonce jen za 3,6 sekundy. Vyspělý osmiválcový motor se může pochlubit ještě vyšším výkonem než v sériově vyráběném modelu RS Q8*. Kromě toho je také nejvýkonnějším sériově vyráběným spalovacím motorem v historii společnosti Audi Sport GmbH. Nově vyvinutá výfuková soustava je lehčí a způsobuje menší zpětný tlak, čímž zvyšuje výkon modelu RS Q8 performance*, a současně vytváří ještě sportovnější, emocionálnější zvuk. Na přání může být sériová výfuková soustava nahrazena sportovní výfukovou soustavou RS, která zajišťuje ještě intenzivnější akustické zážitky a odlišuje se leskle černými koncovkami. „Oba nové modely RS Q8 performance* a RS Q8* ztělesňují sportovnost a eleganci. Vrcholná verze modelové řady Q8 kombinuje vášeň pro sportovní výkony s prestiží a vhodností pro každodenní provoz, a zajišťuje tak maximální potěšení z jízdy,“ říká Rolf Michl, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH.
Obě verze nového modelu RS Q8* jsou sériově vybaveny trvalým pohonem všech kol quattro, který společnost Audi Sport GmbH kombinuje se sériově dodávanou osmistupňovou převodovkou Tiptronic s ještě rychlejším řazením. Zcela mechanický mezinápravový diferenciál s kompaktní a lehkou konstrukcí rozděluje hnací sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %.
Dojde-li k prokluzu, není na přední nápravu přenášeno více než 70 procent hnací síly a na zadní nápravu může směřovat až 85 procent točivého momentu. Tato provozní charakteristika zajišťuje preciznější ovladatelnost při průjezdu zatáčkou s minimalizovaným sklonem k nedotáčivosti a přesnějšími reakcemi vozu na vjezdu do zatáčky.
Modely RS Q8* a RS Q8 performance* jsou sériově vybaveny sportovním adaptivním vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením pro RS. Světlá výška se může u obou verzí měnit až o 90 milimetrů.
Jako výbava na přání je pro obě verze nabízen elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS), který výrazně minimalizuje příčné pohyby karoserie. Na obou nápravách jsou obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vzájemně spojeny kompaktním elektromotorem. Jede-li RS Q8* přímým směrem, zůstávají obě poloviny rozpojené, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Pokud vůz mění směr, natočí elektromotory obě části stabilizátorů vzájemně opačným směrem, čímž se citelně zmenší boční náklon. Systém eAWS je napájen 48V sadou lithium-iontových akumulátorů. Kompaktní a lehký zásobník elektrické energie dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat vysoké elektrické proudy a každému elektromotoru poskytuje maximální příkon 1,5 kW.
Na přání dodávaný dynamický paket plus pro RS Q8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G) poskytuje ještě vyšší úroveň výkonů, například posunutím nejvyšší rychlosti na 305 km/h. Mezi dodatečné komponenty patří elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu karoserie, diferenciál quattro sport a brzdová soustava RS s keramickými brzdovými kotouči (dodává se sériově pro RS Q8 performance*). K agilitě a stabilitě přispívá také sériově dodávané řízení všech kol s elektrickým vřetenovým pohonem, který poskytuje vysoký točivý moment. Při rychlé změně jízdního pruhu se zadní kola natočí až o 1,5 stupně v opačném směru než přední kola. Při nižších rychlostech jízdy se mohou natočit až o 5 stupňů v opačném směru než přední kola. Tím se v odpovídající míře zmenší průměr otáčení.
Stejně jako ostatní varianty modernizované modelové řady Q8 používají nyní i její nejvýkonnější verze světlomety Matrix LED. Na přání jsou k dispozici světlomety HD Matrix LED s dodatečnými laserovými dálkovými světly Audi. Vrcholné verze se od základních variant vizuálně odlišují tmavě tónovanými vnitřními plochami světlometů. Laserová světla Audi plní funkci dodatečných dálkových světel a výrazně prodlužují jejich dosah. Přitažlivý vzhled umocňuje jakýkoli z pěti charakteristických světelných designů digitálních světel pro denní svícení. Zákazníci si mohou vybírat charakteristický světelný design prostřednictvím MMI. Jednou z nabízených variant je design šachovnicové vlajky, který je exkluzivně dodáván pro RS Q8*. RS Q8* poprvé používá dalekosáhle digitalizované zadní svítilny OLED s pěti charakteristickými digitálními světelnými designy. Ve spojení s asistenčními systémy mají zadní svítilny OLED také funkci ukazatele vzdálenosti, která zvyšuje úroveň bezpečnosti silničního provozu.
Pro exteriér je k dispozici široká paleta nových laků včetně tří metalických odstínů: zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chili. Sériovou nabídku doplňuje program Audi exclusive, který splní individuální přání zákazníků ohledně povrchových úprav. Modely RS Q8* a RS Q8 performance* se vzájemně odlišují především jinými sériově dodávanými barvami a materiály mnoha vnějších komponentů. Zatímco u modelu RS Q8* jsou vnější zpětná zrcátka, části předního spoileru a ozdobné lišty na oknech a zadním difuzoru vždy černé, verze performance má matně šedá vnější zpětná zrcátka, části předního spoileru a zadní difuzor, zatímco ostatní prvky výbavy jsou leskle černé. Společnost Audi Sport GmbH navíc nabízí pro RS Q8 performance* ještě jeden paket se všemi zde uvedenými standardními prvky výbavy modelu RS Q8* z matného uhlíkového kompozitu nebo s leskle černou povrchovou úpravou.
Nová, na přání dodávaná 23“ kola z lehké slitiny s 6 paprsky ve tvaru písmene Y a s pneumatikami rozměru 295/35 propůjčují modernizovanému modelu RS Q8* vzhled, který se zřetelně odlišuje od standardních sériově vyráběných modelů. Na přání se tato kola dodávají také s povrchovou úpravou v odstínech metalická černá, matná zlatá Neodymium, šedá s leštěným hedvábně matným povrchem nebo leštěná metalická černá. Obě vrcholné verze modelové řady Q8 mají 22“ kola z lehké slitiny s 10 paprsky (rozměr pneumatik: 295/40). Za koly jsou připraveny brzdové kotouče s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu), které jsou součástí brzdové soustavy RS. Brzdové třmeny jsou v sériové výbavě černé. Na přání jsou k dispozici také s červenou povrchovou úpravou a vpředu i vzadu doplněny nápisem RS. Na přední nápravě pracuje výkonný systém desetipístkových brzdových třmenů. Alternativně zajišťují zpomalení keramické brzdy RS, které se dodávají pro RS Q8* na přání a pro RS Q8 performance* sériově. Brzdové kotouče mají v tomto případě průměr 440 mm (vpředu) a 370 mm (vzadu). Brzdové třmeny brzdové soustavy RS jsou u verze RS Q8 performance* sériově šedé a na přání mohou být červené nebo modré.
Exkluzivním prvkem výbavy modelu RS Q8 performance*, dodávaným na přání, jsou 23“ kola z lehké slitiny, která jsou vyráběna pomocí high-tech procesu kování a frézování. Design s pěti paprsky ve tvaru písmene Y je inspirován motoristickým sportem a zajišťuje optimální chlazení brzd. Tato kola navíc snižují neodpružené hmoty o pět kilogramů u každého kola v porovnání se sériově dodávanými 22“ koly. Celkové snížení hmotnosti o cca 20 kilogramů zlepšuje reakce vozu na pohyby pedálu plynu. Tato kola jsou nabízena s povrchovými úpravami leštěná metalická černá, matná šedá nebo matná černá. Zákazníci si mohou vybrat také vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero v rozměru 295/35 R 23, které nabízejí výrazně větší adhezi na mokré a suché vozovce, a umožňují tak ještě preciznější ovladatelnost a dynamičtější jízdní vlastnosti.
Pro interiér jsou k dispozici designové pakety RS v červené, šedé nebo modré barvě. Modrý paket je nabízen výhradně pro RS Q8 performance*. Červené nebo šedé kontrastní prošívání zdobí ozdobný panel na středové konzole, podlahové rohože, volant a okraje bezpečnostních pásů. Speciálním prvkem modrého designového paketu RS jsou bezpečnostní pásy kompletně v odstínu modrá Ocean. Volant je obšitý Alcantarou. Hlavice páky voliče a boční stěny ozdobného panelu na středové konzole jsou obšity tkaninou z mikrovlákna Dinamica, která je vyrobena z recyklovaných vláken PET. Perforované čalounění sportovních sedadel je prošívané voštinovým vzorem v kontrastní barvě zvoleného paketu. Pro oba modely jsou nabízena ozdobná obložení v provedeních matný kartáčovaný hliník se stříbrným lineárním reliéfem, hliník v antracitovém odstínu Race, matný uhlíkový kompozit nebo šedý dub. Exkluzivně pro RS Q8 performance* se na přání dodává černé ozdobné obložení z diagonálně kartáčovaného hliníku.
Designové pakety RS plus, s výběrem tří barev, nabízejí na přání další prvky. Například loketní opěrky na výplních dveří a středové konzole jsou obšity tkaninou z mikrovlákna Dinamica. Exkluzivním prvkem této varianty výbavy jsou šedé, červené nebo modré ozdobné prvky na prostředních částech sedacích ploch. Zákazníkem zvolená barva prosvítá perforovaným čalouněním sportovních sedadel. Opěradla sedadel jsou navíc vybavena reliéfním logem RS v odpovídajících barvách.
Pro RS Q8 performance* jsou dodávány další speciální prvky výbavy. Mezi ně patří vstupní osvětlení LED, které promítá na zem nápis „RS performance“, a 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus, který v manuálním režimu zobrazuje světelný ukazatel řazení. Na něm se ukazatel otáček mění ze zelené přes žlutou až k červené a rychle přerušovaně svítí podobně jako v motoristickém sportu, čímž naznačuje, že nastal optimální okamžik pro přeřazení. Funkce Launch Control, zobrazovaná na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit prostřednictvím symbolů, využívá veškerý výkonový potenciál modelu RS Q8 performance* pro co největší zrychlení.
Nový model RS Q8 performance* získal při svém uvedení na trh titul nejrychlejšího SUV na Severní smyčce Nürburgringu. Závodní a vývojový jezdec Frank Stippler dosáhl na závodním okruhu o délce 20,832 kilometru v Eifelské vrchovině času pouhých 7:36,698 minuty na kolo. To je o více než dvě sekundy lepší čas než u dosavadního nejrychlejšího vozu kategorie SUV, terénních vozů, lehkých užitkových vozů a pick-upů a o téměř šest sekund rychlejší čas, než jakého byl schopen model RS Q8 před svou produktovou modernizací. Za tímto pozoruhodným časem na kolo stojí především nárůst nejvyššího výkonu na 471 kW (640 k) a maximálního točivého momentu na 850 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2 v g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G) a vynikající podvozkové komponenty – sportovní adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením RS, elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS), řízení všech kol a sportovní diferenciál quattro. „RS Q8 performance* vděčí za svůj nový rekordní čas na kolo na Severní smyčce nejen dokonalé vzájemné souhře motoru V8 s podvozkovými komponenty, ale také vášni týmu společnosti Audi Sport GmbH pro nejvyšší výkony. Nový model je přitom prvotřídně připraven také na každodenní provoz,“ říká Rolf Michl, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH.
Zdroj: Tisková zpráva Porsche Česká republika s.r.o.