Agilita na dlouhých cestách.
Nové modely Audi S6 a S7 snoubí sportovního ducha s hospodárností. Díky motorům V6 TDI s vysokým točivým momentem se jedná o výkonné sportovní modely pro cestování na dlouhé vzdálenosti s ideálními vlastnostmi pro zákazníky v Evropě. Audi přitom poprvé kombinuje elektricky poháněné dmychadlo a hlavní elektrickou síť s napětím 48 V. Sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči, dynamické řízení všech kol a brzdová soustava s keramickými brzdovými kotouči nenechají žádné přání nesplněno ani z hlediska jízdní dynamiky v zatáčkách a zpomalení. Výrazný design ve velmi kvalitním stylu modelů S propůjčuje sportovním modelům vyšší třídy zcela mimořádný vzhled.
Audi S6 Limuzína: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6.3 - 6.2*;
kombinované emise CO2 v g/km: 165 – 164*
Audi S6 Avant: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6.5;
kombinované emise CO2 v g/km: 171
Audi S7 Sportback: kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,5;
kombinované emise CO2 v g/km: 170
Enormní točivý moment je řidiči kdykoli k dispozici a jeho maximální hodnota 700 N.m se nemění v rozsahu od 2500 do 3100 otáček za minutu. To je ideální charakteristika pro evropské zákazníky, orientované na sportovní výkony. Modely S TDI nabízejí vysokou úroveň jízdní dynamiky a hospodárnosti, což klienti ocení zejména při cestování na dlouhé vzdálenosti. Audi s modely S6 a S7 TDI důsledně rozvíjí úspěšný koncept pohonu, použitého v modelu SQ7 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,6 – 7,2*; kombinované emise CO2 v g/km: 199 – 189*). Inženýři Audi v něm poprvé kombinují elektricky poháněné dmychadlo s 48V hlavní elektrickou sítí. Třílitrový motor V6 TDI dosahuje nejvyššího výkonu 257 kW (349 k). Hnací síla je přenášena osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic ve spojení s trvalým pohonem všech kol quattro.
Elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter) nabízí mimořádné výkony při rozjezdu. Elektrické dmychadlo umožňuje kromě velmi podmanivého zrychlení také funkci opakovatelného zvýšení plnicího tlaku při zrychlení. EAV tak již v samotném zárodku eliminuje jakoukoli prodlevu turbodmychadla a umožňuje rychlé reakce a pozoruhodnou akceleraci v jakékoli jízdní situaci.
Reakční doba dmychadla EAV je méně než 250 milisekund, nejvyšší výkon je 7 kW a maximální otáčky dosahují 70 000 min-1. Elektrické dmychadlo poskytuje podporu až do 1650 otáček za minutu. Díky dvojitému přeplňování, tedy kombinaci EAV a výfukového turbodmychadla, nabízejí modely S vyšší třídy konstantní točivý moment 700 N.m od 2500 do 3100 otáček za minutu. EAV podporuje výfukové turbodmychadlo motoru TDI v situacích, kdy mají výfukové plyny příliš málo energie pro spontánní nárůst točivého momentu – při rozjezdu i při zrychlení z provozního stavu s nízkým zatížením a nízkými otáčkami.
EAV se podobá konvenčnímu výfukovému turbodmychadlu a je uloženo přímo do sací soustavy za chladičem stlačovaného vzduchu. Ve většině provozních stavů je EAV díky obtokovému ventilu mimo provoz. Pokud však řidič požaduje vysoký výkon a výfukové plyny se pohybují s nízkou energií, obtokový ventil se uzavře a přesměruje nasávaný vzduch k EAV. Jím stlačovaný vzduch proudí přímo do spalovacích prostorů.
Výsledkem jsou spontánní reakce a pozoruhodné zrychlení na výjezdu ze zatáčky, při předjíždění nebo při dynamických změnách. Mohutná hnací síla motoru 3.0 TDI je tak okamžitě k dispozici, jakmile ji řidič potřebuje. Tato technika eliminuje v každodenním provozu potřebu častého řazení nižších převodových stupňů. Díky tomu je udržována nízká úroveň otáček. EAV také účinně překlenuje prodlevu konvenčního výfukového turbodmychadla.
EAV zajišťuje pozoruhodné výkony při rozjezdu. V6 TDI s EAV umožňuje novému modelu S6 Limuzína zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,0 sekundy. U modelů S6 Avant a S7 Sportback trvá standardní sprint o desetinu sekundy déle. Elektronicky omezené nejvyšší rychlosti je dosaženo při 250 km/h.
Zatímco EAV zvyšuje výkonové parametry, částečně hybridní systém (MHEV) snižuje spotřebu paliva. Systém MHEV s napětím 48 V zahrnuje zařízení RSG s funkcí spouštěče a generátoru a sadu lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 Ah, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru. Modul RSG je poháněn řemenem od klikového hřídele. Při zpomalování dosahuje rekuperačního výkonu až 8 kW. Získávaná elektrická energie se ukládá do lithium-iontových akumulátorů. Jakmile řidič přidá plyn, RSG motor znovu okamžitě spustí.
Systém MHEV umožňuje aktivovat funkci start-stop již od 22 km/h. Díky tomu – a také díky propojení částečně hybridního systému se senzory vozidla – se mohou modely S pochlubit snížením spotřeby paliva v reálném silničním provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů. Setrvačná jízda s deaktivovaným spalovacím motorem může trvat až 40 sekund.
Takto vybavené modely S TDI kombinují pozoruhodnou jízdní dynamiku s vysokou hospodárností, nízkou spotřebou paliva a minimálními emisemi. Všechny modely S TDI jsou homologovány v souladu s emisní normou Euro 6d temp. Hodnota kombinované spotřeby paliva EU, vypočtená z hodnot naměřených podle metodiky WLTP, činí u modelu Audi S6 6,3-6,2 litru nafty na 100 kilometrů (165-164 gramů CO2 na kilometr). U modelu S6 Avant jsou tyto ukazatele 6,5 litru nafty na 100 kilometrů (171 gramů CO2 na kilometr), pro model S7 Sportback platí 6,5 litru nafty na 100 kilometrů (170 gramů CO2 na kilometr).
Jednotka 3.0 TDI nabízí pozoruhodnou výkonovou charakteristiku a vysokou hospodárnost. Ze zdvihového objemu 2967 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 257 kW (349 k). Její specifický výkon dosahuje 117,9 k na litr zdvihového objemu, specifický točivý moment 235,9 N.m/l.
Hmotnost motoru V6 TDI je pouhých 190 kilogramů a ve všech oblastech konstrukce se může pochlubit koncentrovanou vyspělou technikou. Vstřikovací soustava common rail vstřikuje palivo do válců pod tlakem až 2500 barů. Požadavkům na vysoké výkony odpovídají klikový hřídel, písty, ojnice i mazací soustava. Tření snižují nákladná opatření v oblastech klikového mechanismu a ventilového rozvodu. Chladicí okruhy bloku a hlav válců jsou vzájemně odděleny, aby motorový olej dosáhl provozní teploty co nejdříve po spuštění studeného motoru. Hlavy válců mají navíc dvoudílný kapalinový plášť. V závislosti na potřebě jsou do chladicího okruhu připojovány chladič motorového oleje, EAV, RSG a skříň oběžného kola kompresoru turbodmychadla.
Výfukové turbodmychadlo, jehož oběhové kolo turbíny má průměr 50 milimetrů, vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Proměnná geometrie rozváděcích lopatek (VTG) optimalizuje proudění tak, aby docházelo k minimálním ztrátám. Externí nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (EGR) odvádí výfukové plyny až za filtrem pevných částic, a umožňuje tak pohon turbodmychadla nezmenšeným prouděním výfukových plynů, což výrazně zvyšuje jeho účinnost. Motor 3.0 TDI má velmi kultivovaný běh.
Stejně jako ve všech modelech Audi S se trvalý pohon všech kol quattro dodává sériově. V běžném provozu rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Při prokluzu kola je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v extrémním případě 70 procent dopředu, resp. 85 procent dozadu. Při sportovním stylu jízdy přispívá ke sportovní ovladatelnosti rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. V tomto případě jsou odlehčená vnitřní kola v zatáčce nepatrně přibrzděna ještě dřív, než ztratí adhezi.
Sériově dodávané progresivní řízení má sportovní převod, jehož strmost se s rostoucím otočením volantu zvyšuje. Elektromechanický posilovač řízení se specifickou charakteristikou S pohlcuje nepříjemné rázy, ale předává řidiči užitečné informace.
V porovnání s předchůdci nabízejí nové velké modely S ještě vyšší úroveň dynamiky v příčném směru. Na přání dodává Audi dynamické řízení všech kol, které kombinuje dynamické řízení s variabilním převodem 9,5:1 až 16,5:1 na přední nápravě se samostatným řízením zadních kol, která jsou natáčena speciální převodkou a spojovacími tyčemi. Při rychlosti jízdy až 60 km/h jsou zadní kola natáčena až o pět stupňů v opačném směru než přední kola. Tím se průměr otáčení zmenší až o 1,1 metru. Při jízdě střední nebo vysokou rychlostí, nad 60 km/h, se natáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední kola. Modely S tak nabízejí výrazně více obratnosti a agility v nízkých rychlostech a více jízdní stability ve vysokých rychlostech a při změně jízdního pruhu.
Speciálně pro nové modely S vyvinutý sportovní podvozek S je sériově vybaven adaptivními tlumiči, které umocňují sportovní charakter těchto vozidel. Karoserie modelu S6 má o 20 milimetrů nižší světlou výšku, u modelu S7 činí snížení 10 milimetrů. Oba modely S tak mají nyní stejně nízkou světlou výšku. Poprvé je pro modely S nabízeno adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči jako mimořádně komfortní alternativa. Řidič má na výběr tři režimy odpružení a polohu „Lift“ pro jízdu na cestách se špatným povrchem. Další funkcí je udržování stálé světlé výšky. V režimu „auto“ klesne světlá výška karoserie od 120 km/h o dalších 10 milimetrů, v režimu „dynamic“ zůstává vozidlo nepřetržitě v této nízké poloze.
Ještě sportovnějších jízdních vlastností lze dosáhnout doplněním pohonu quattro o sportovní diferenciál na zadní nápravě. V dynamicky projížděných zatáčkách je automobil sportovním diferenciálem doslova vtlačen do zatáčky, čímž je zajištěna vysoká úroveň agility. Prostřednictvím systému Audi drive select si může řidič přizpůsobit strategii řízení sportovního diferenciálu.
Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívají také pětiprvkové konstrukce obou náprav, které jsou ve velkém rozsahu z hliníku. Závěsná ramena jsou s karoserií spojena prostřednictvím dvou pomocných rámů. Elastokinematika má tuhou charakteristiku.
Všechny komponenty podvozku jsou řízeny elektronickou podvozkovou platformou (EFP), která koordinuje činnost tlumičů v milisekundovém taktu. EFP zaznamenává četné informace o pohybech vozidla a data příslušných systémů pro řízení podvozku. Centrální jednotka pro řízení jízdní dynamiky vypočítává na jejich základě optimální činnost těchto komponentů a vzájemně ji přizpůsobuje s mimořádnou rychlostí a precizností. Řidiči nových modelů S vnímají tento pokrok jako precizní ovladatelnost a vysokou úroveň příčné dynamiky. EFP řídí kromě tlumičů také dynamické řízení všech kol a sportovní diferenciál. Řidič si může sám nastavit požadovanou činnost těchto modulů v systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Specifická verze S systému Audi drive select nabízí široký rozsah nastavení v režimech „comfort“, „auto“, „dynamic“, „efficiency“ a „individual“.
Brzdy s šestipístkovými třmeny poskytují řidičům modelů S mimořádné brzdné výkony. Jejich třmeny jsou vyrobeny z hliníku, lakovány černou barvou (na přání červenou) a nesou nápisy S. Na přední nápravě svírá šest pístků na každé straně ocelové brzdové kotouče s průměrem 400 milimetrů, na zadní nápravě mají kotoučové brzdy průměr 350 milimetrů. Na přání dodává Audi brzdovou soustavu s šestipístkovými třmeny a kotoučovými brzdami z lehkého keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, který je velmi odolný vůči oděru. Tyto kotoučové brzdy mají průměr 400 milimetrů vpředu a 370 mm vzadu. Brzdová soustava s keramickými kotouči je celkem o devět kilogramů lehčí než verze s ocelovými kotouči. Tím se výrazně sníží neodpružené hmoty, což se pozitivně projeví na jízdní dynamice, především v zatáčkách. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC pracuje s ještě větší citlivostí než u předchůdce. Řidič může aktivovat sportovní režim nebo ESC zcela vypnout.
Nové modely Audi S6, S6 Avant a S7 Sportback jezdí sériově na 20“ kolech s pneumatikami 255/40, 21“ kola se dodávají na přání. Prstencové tlumiče – vrstvy pěnového materiálu nalepené na vnitřní straně běhounu pneumatiky – pohlcují nežádoucí nepříjemné frekvence, a umožňují tak navzdory velkým rozměrům pneumatik vysokou úroveň akustického komfortu. Ve spojení s nabídkou kol společnosti Audi Sport GmbH lze na přání objednávat 20“ sportovní pneumatiky, které poskytují ještě vyšší adhezi a lepší ovladatelnost.
Modely S se vyznačují výrazným, originálním designem a vysokou kvalitou exteriéru a interiéru. Nový designérský styl Audi navíc umocňuje ještě sportovnější vzhled. Dynamicky navržená přední mřížka, široké prahy a široký zadní difuzor se čtyřmi koncovkami výfukové soustavy propůjčují modelům S nepřehlédnutelný vzhled na silnici. Speciální, tmavě chromované a hliníkové ozdobné prvky S na lamelách masky chladiče, přední liště, krajních otvorech pro přívod vzduchu, vnějších zpětných zrcátkách a zadním difuzoru dávají na první pohled najevo sportovní vlastnosti.
Horizontální spoiler se vzhledem hliníku umocňuje u modelu S6 dojem enormní šířky přídě. Spoiler vzájemně propojuje oba otvory pro přívod vzduchu a je v nich zakončen dvěma krajními aerodynamickými prvky. Na zádi má model S6 spoiler, jehož ladně navazující tvary vizuálně prodlužují zadní výklopné víko a decentně poukazují na sportovní charakter vozu. Hliníkové ozdobné prvky na difuzoru propojují čtyři specifické koncovky výfukové soustavy S, které rovněž zdůrazňují šířku vozu.
Lamely široké, nízko uložené masky chladiče Singleframe modelu S7 jsou ze standardního hliníku, mřížka masky má tmavě chromovanou povrchovou úpravu. Otvory pro přívod vzduchu jsou větší, s mimořádně výraznými konturami. Jejich mřížky s voštinovou strukturou jsou matné, v titanově černém odstínu. Lišta, která je protíná, se leskne jako hliník, z něhož jsou vyrobeny kryty vnějších zpětných zrcátek. Dalšími výjimečnými prvky čtyřdveřového kupé v porovnání s modely S6 jsou otvory ve tvaru trychtýře pro přívod vzduchu a hranaté lišty na bočních prazích.
Při pohledu z profilu umocňují sportovní vzhled všech tří modelů velká kola, která jsou typickým znakem modelů S. Matný, tmavě chromovaný difuzor zakončuje spodní část zádě. Čtyři koncovky výfukové soustavy jsou leskle chromované.
V interiéru na řidiče čeká typický vzhled modelů S s černými odstíny, velmi kvalitními sportovními ozdobnými obloženími, barevným kontrastním prošíváním a specifickými prvky výbavy, které posilují zážitky ze sportovní jízdy.
Sportovní celkový dojem potvrzuje také nabídka sedadel. Kromě sportovních sedadel s reliéfním logem S mají klienti s mimořádně sportovním vkusem na výběr výrazně tvarovaná sportovní sedadla S s integrovanými opěrkami hlavy, reliéfním logem S a kosočtvercovým prošíváním. Jako mimořádně komfortní variantu nabízí Audi všestranně nastavitelná sedadla s individuálně nastavitelnými bočními polštáři, alternativně také s funkcemi odvětrávání a masáže. Čalounění sedadel, vždy s kontrastním prošíváním, je k dispozici v kombinaci kůže a Alcantary nebo z kůže Valcona nejvyšších kvality. Zákazník má přitom na výběr barevné odstíny černá, šedá Rotor a červená Arras. Ještě rozsáhlejší individualizaci interiéru umožňují různé kožené pakety. Místo sériového ozdobného obložení z kartáčovaného hliníku je na přání k dispozici ušlechtilé jasanové dřevo. Mezi další specifické detaily výbavy S patří speciální grafické uspořádání sériově dodávaného digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s centrálně zobrazovaným otáčkoměrem. Na přání je v nabídce také volant s dole zploštělým věncem. Opěrka nohy a kryty pedálů jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli. Při nastupování přivítá řidiče osvětlená hliníková prahová lišta s logem S.
S modely S6 Limuzína, S6 Avant a S7 Sportback – tedy s klasickým sedanem, praktickou verzí Avant a čtyřdveřovým kupé – nabízí Audi sportovní vůz vyšší třídy pro jakýkoli účel. Všechny modely disponují rozsáhlou výbavou v oblastech komfortu, konektivity a asistenčních systémů. Nejkompetentněji tak kombinují sportovní charakter s praktickými vlastnostmi pro cestování na dlouhé vzdálenosti.
V porovnání s modely řady A nabízejí modely S rozšířenou sériovou výbavu. Její součástí jsou například 20“ kola ve specifickém designu S nebo MMI Navigation plus včetně digitálního panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem. Sériová výbava modelu S6 navíc zahrnuje sportovní sedadla čalouněná Alcantarou, model S7 se dodává se supersportovními sedadly. Sériovou výbavu završuje čtyřzónová komfortní automatická klimatizace.
Nové modely S jsou excelentními automobily pro cestování na dlouhé vzdálenosti – a to i díky tuhému skeletu karoserie, který dalekosáhle zabraňuje přenosu rušivého hluku, ve spojení s vytříbenou aerodynamikou a aeroakustikou, velkorysým interiérem a objemným zavazadlovým prostorem. V závislosti na karosářské variantě je pro zavazadla k dispozici objem 530 litrů (S6), až 1390 litrů (S7 Sportback), resp. až 1680 litrů (S6 Avant).
Nové velké modely S budou uvedeny na český trh v květnu 2019, kdy budou také oznámeny české ceny.
Zdroj: tisková zpráva Audi