Dakarská rallye se přesunula z Paraguaye do Bolívie.

Přinášíme shrnutí, jak si vedou závodníci týmu BARTH Racing po ukončené 4. etapě.

 

TŘETÍ ETAPA DAKARU BYLA PLNÁ PŘEKVAPENÍ

TRASA: SAN MIGUEL DE TUCUMÁN -> SAN SALVADOR DE JUJUY

  • Josef MACHÁČEK zajel skvělý výsledek (3.MÍSTO)
  • David PABIŠKA a Zdeněk TŮMA řešili technické problémy
  • Rudolf LHOTSKÝ měl nepříjemný pád

Celkovou délkou byla třetí etapa podobaná té druhé. Na závodníky však čekalo více ostrých kilometrů, tedy celkem 364. S přejezdy byla celková porce v tomto dni 780 kilometrů. Ze začátku etapy se závodníci potýkali opět s vysokými teplotami, ty však během etapy vystřídalo ochlazení a bouřky. Navíc se poprvé přidala nadmořská výška, která kulminovala na hranici 5 000 m.n.m. Novinkou na Dakaru byl časový limit, do kterého se museli závodníci dostat do cíle rychlostní zkoušky. Pokud by to ve třetí etapě nestihli do 19:00 místního času, byli by ze závodu vyloučeni.

Závodníci týmu BARTH Racing odstartovali do etapy bez problémů. Během etapy se však mnohé změnilo. V podstatě pouze Josef MACHÁČEK neměl problémy. Rudolf LHOTSKÝ v etapě upadl a lehce se zranil. David PABIŠKA a Zdeněk TŮMA řešili technické problémy.  

 

 

Josef MACHÁČEK

Třetí etapa byla pro Josefa MACHÁČKA zatím nejúspěšnější na letošním Dakaru. Situaci ve vysoké nadmořské výšce, ale popsal jako velmi těžkou a nebezpečnou. Druhá etapa mu vzala hodně sil, ale díky nižší teplotě v etapě třetí se mu jelo ideálně. „Nahoře to nebylo jednoduchý, začalo krápat, takže jsme si všichni brali pláštěnky. Pak jsem se rozjel a měl jsem plný klín krup, takže teploty musely být hodně nízko. Ty blesky byly úplně jiný, než je známe doma, byli jsme vysoko a měl jsem chuť se na to vykašlat. Každý jsme byli potencionální cíl blesku. Pár blesků co jsem viděl, na ty sem si mohl šáhnout. Takže jsem se taky bál. To, že to někoho zasáhne, jsem ale nečekal“, popsal etapu Josef MACHÁČEK, který dnes obsadil skvělé 3. místo v etapě a v celkovém pořadí poskočil na 6. místo.

 

 

Zdeněk TŮMA

Zdeněk TŮMA ráno před startem zjistil, že mu teče benzín z nádrže. Celý den tedy bojoval s pocitem, aby etapu vůbec dokončil. „Kdy se to stalo nevím, zřejmě během včerejší etapy. Ráno jsem to zjistil před startem, když jsem doplňoval palivo. Najednou jsem koukal, že teče benzín. Dnešní etapa mě měla vyjít akorát na moje nádrže, takže jsem nevěděl, jestli to zvládnu. Pak to organizátoři trochu nezvládli s tankováním na 250. kilometru, kde jsem čekal 45 minut než mě doplnili palivo a ve výsledku jsem ztratil 15 minut, což mě zřejmě stálo druhou desítku“, popsal své nepříjemnosti Zdeněk TŮMA. Ten ve třetí etapě obsadil 21. příčku, která mu patří i celkově.

 

David PABIŠKA

David PABIŠKA řešil dnes velké technické problémy. Motorka ze začátku vůbec nejela, v podstatě pouze na půl plynu. Všichni včetně konkurence ale ze začátku hodně bloudili, takže i přes technické problémy se David držel na dobrém místě. Nejdříve si myslel, že je to špatným benzínem nebo vysokou nadmořskou výškou. Chyby byla bohužel ve vstřikovači. „Na začátku další rychlostní zkoušky už to nejelo vůbec, nenechali mě to tam opravit. Bylo to 4 500 m.n.m. vysoko, tak jsem si myslel, že je to kvůli tomu. Tak jsem odjel a už to nešlo vůbec. Vybral jsem si vhodné místo a začal jsem opravovat. Nejdříve síťku a pak vstřikovač, který mám v kapse a můžu mechanikovi ukázat, kde byla chyba. Teď už je to zase všechno v pořádku, takže uděláme kontrolu a vyčistíme to. Po opravě už jela motorka dobře, takže jsem mohl zase závodit“, zhodnotil své problémy ve třetí etapě David PABIŠKA, v které obsadil 69. místo a celkově se díky technických problémům propadl na 53. místo.

 

Rudolf LHOTSKÝ

Začátek dnešní etapy mu vůbec nesednul. Závodníky čekalo 60 kilometrů v písku, které braly hodně sil. Bohužel se Ruda nevyhnul prvnímu letošnímu pádu, po kterém má naražené koleno a ukazováček na ruce. Poté přišla vysoká nadmořská výška, která na síle závodníkům nepřidala. „V životě jsem nebyl tak vysoko, bouřka, hromy, blesky, sníh tam byl, kroupy padaly. Druhá rychlostní zkouška už byla v pohodě. Jsem unavený, ale samozřejmě se musím dát dohromady na zítra a pokračovat. Už asi působila i ta nadmořská výška“, přiznal Ruda LHOTSKÝ po dnešní etapě, kterou dokončil na 84. místě a celkově se drží na 82. místě.


 

ČTVRTÁ ETAPA ZAVEDLA CELÝ KOLOTOČ DAKARU DO BOLÍVIE

TRASA: SAN SALVADOR DE JUJUY -> TUPIZA

Cílem bivaku bylo město Oruro. V této etapě se závodníci opět museli potýkat s vysokou nadmořskou výškou, na rozdíl od etapy třetí to však bylo v podstatě po celou dobu závodního dne. Celkem na závodníky čekalo 521 kilometrů, z toho 416 závodních. Další novinkou byla možnost vyhnutí se písečným dunám, které se nachází ve výšce 4 000 m.n.n, ovšem za cenu 12 hodinové penalizace. Trasa vedla jak přes písečné duny, tak vyschlá řečiště. Z důvodu velkého nedostatku pitné vody v Bolívie bylo všem doporučeno šetřit vodou.

Tato etapa byla bohužel poslední pro Josefa Macháčka, který měl se svou čtyřkolkou nehodu a vykloubil si rameno. Ze závodu tedy odstupuje a jeho dakarský boj končí. I přesto si zaslouží velký obdiv, že do toho šel s odvahou a srdcem.

Ostatní závodníci týmu BARTH Racing se umístili takto:
Motocykly:
David PABIŠKA - dokončil rychlostní zkoušku na 51. místě
Rudolf LHOTSKÝ - umístění na 109. místě

Čtyřkolky:
Zdeněk TŮMA - dokončil rychlostní zkoušku na 16. místě


 

PÁTÁ ETAPA VEDE ROZMANITÝM TERÉNEM

TRASA: TUPIZA -> ORURO

Dnes se dakarský závod posunul do bolivijské náhorní roviny Altiplano. Dá se očekávat, že únava si začne žádat své. Přičteme-li fakt, že se v oblasti nachází velmi rozmanitý terén, lze tuto etapu právem označit za jednu z nejnáročnějších. V pravém dakarském duchu se ponese den, pro nějž budou příznačné dva úseky plné písečných dun, které jezdcům ztíží poslední kilometry rychlostní zkoušky dlouhé 447 km. 

Aktuální dění z Dakaru můžete sledovat na webu týmu BARTH Racing a sociálních sítích.