Vybrali jsme testovací vozy: Volkswagen Crafter, Citroen C4 Cactus a SEAT Tarraco
Srovnávat jakékoliv nové auto třeba se „stodvacítkou“, je jako řešit, jestli je lepší šampaňské nebo „krabicák“. Jízda autem se za posledních 20 let stala až neuvěřitelně komfortní. V padesátce má člověk často pocit, že by mohl vystoupit, někde kolem dálničního limitu pak pocitově jede devadesát.
Když řídíte starou škodovku, víte o tom. U nových aut naopak snadno získáte pocit, že byste si klidně mohli zdřímnout. Skvělé je, že to platí i pro užitkové vozy. Kdo někdy zkusil řídit třeba Volkswagen Crafter, určitě nám dá za pravdu.
Protože spánek za volantem trvá většinou krátce, je třeba proti němu bojovat. Nám k tomu posloužilo staré dobré kafíčko. Na rovince se z kelímku usrkává krásně. Tělo i auto fungují na jedničku přesně do chvíle, než potkáte první díru. Možná namítnete, že u vás zrovna minulý týden položili nový asfalt, ale věřte, ony tam budou. Výmoly a retardéry zdobí naše silnice snad na každém kilometru.
Rozhodli jsme se proto zjistit, jestli se člověk může při přejezdu nerovnosti napít, a přitom si oblíbeným „presem“ nebo „latéčkem“ nepolít kalhoty.
Z našich skladových aut jsme vybrali:
Konkrétně jeho nejnovější verzi s výkonným naftovým dvoulitrem. Crafter boduje nízkou spotřebou a bohatou výbavou. Jestli si v něm pan mistr s partou řemeslníků můžou dát cestou na stavbu „turka“, a přitom se nepolít, doposud nikdo nezjistil.
Cactus dostal po faceliftu podvozek, který vzdáleně připomíná původní Citroen DS. Jeho tlumiče mají speciální hydraulické dorazy, které se testovaly v podmínkách rallye. Věříme, že ve starém „déesu“, s měkkým hydraulickým podvozkem, by nebyl problém za jízdy klidně i poobědvat. Jak je na tom nový Cactus?
SUV přímo vybízí k tomu vyrazit na rodinný výlet. Jestli jste někdy zažili 300 km v autě s dětmi, není co dodávat. Tady je kafe zkrátka nezbytností.
Náhodným výběrem jsme z předem proškrtaného seznamu vybrali Martin Zrůsta. Test na něm nezanechal trvalé následky, a tak ho u nás i nadále potkáte v oddělení fleetu.
Čerstvě mletá stoprocentní arabika. Věřte nebo ne, ale kvalita kávy nemá na stav řidičova oblečení vliv.
Rychlost přejezdu: 30 km/h
Množství kávy: 250 ml
Teplota vzduchu: 22 °C
Výška retardéru: 7 cm
Výsledek: 5/10
Tarraco v sobě nezapře sportovní geny SEATu. I přes svoji výšku krásně drží v zatáčkách. Tvrdší podvozek ale způsobil, že káva ani nestačila stéct jezdci do klína a skončila mu v obličeji. Na retardérech bude lepší přibrzdit. Plusem je černá stropnice, které případné kávové nehody krásně skryje.
Výsledek: 7,5/10
Překvapením byl pro nás Crafter. Na to, že jsme v testu neměli zatíženou zadní nápravu, tlumil přejezd retardéru skoro stejně dobře, jako Citroen. Třešničkou na dortu je celogumová podlaha. Stačí opláchnout, převléknout kalhoty a jede se dál.
Výsledek: 9/10
Na původní „bohyni“, tedy Citroen DS, Cactus nestačí. Hydraulické dorazy ale fungují dobře. Auto při nájezdu na retardér krásně zklidní. Když kola z retardéru sjedou, dorazy příjemně utlumí zhoupnutí. Bylo to jediné auto, ve kterém jsme neměli nutkání před retardérem brzdit. Nový Cactus je, co do komfortu, na půl cesty mezi hydropneumatickým odpružením a klasickým podvozkem. Komu chybí plavnost staré Xantie nebo C6, toho Cactus nejspíš zklame. Jestli ale hledáte auto, které z vás nevytřese duši, zároveň ho ale můžete poslat rychleji do zatáčky, měli byste C4 Cactus vyzkoušet.
Další test "Jak odolá SEAT Tarraco dětem" naleznete zde.