Náhled na budoucí sériovou výrobu.
Uběhl zhruba rok od chvíle, kdy si na stejném místě odbyl svůj debut první sériový elektromobil Audi e-tron, v té době ještě zakrytý maskovací plachtou. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku nyní na ženevském autosalonu nabízí detailní pohled na další automobil s elektrickým pohonem. Koncept Audi Q4 e-tron je kompaktním, 4,59 metrů dlouhým čtyřdveřovým SUV, jehož spojitost s Audi e-tron je patrná na první pohled.
Výkon 225 kW konceptu Q4 e-tron generují dva elektromotory a hnací sílu koncepčního vozu na silnici přenáší pro Audi typický pohon všech kol quattro. Díky vynikající trakci zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy a dosahuje maximální, elektricky omezené rychlosti 180 km/h. Velký akumulátor s kapacitou 82 kilowatt hodin zabírá téměř celý prostor podvozku mezi nápravami. Dojezd více než 450 km – dle metodiky WLTP - stanovuje v daném segmentu nová měřítka. Technologie konceptu Q4 e-tron je postavena okolo modulární platformy pro elektrifikované vozy MEB, která se v budoucnosti stane základem mnoha elektricky poháněných vozidel koncernu Volkswagen Group, od kompaktních vozů až po prémiové vozy střední třídy.
Koncept Audi Q4 e-tron nabízí detailní pohled na automobil, jenž se v budoucnu stane pátým sériově vyráběným elektromobilem a který výrobce představí na konci roku 2020. Prodeje prvního elektrického Audi e-tron již započaly a první vozy se ke svým majitelům dostanou na konci března 2019. V průběhu letošního roku bude představeno Audi e-tron Sportback a z výrobní linky začne sjíždět také speciálně po Čínu navržené Audi Q2L e-tron. Uvedení na trh sériové verze čtyřdveřového vysokovýkonného kupé Audi e-tron GT, které vyvíjí dceřiná společnost Audi Sport GmbH, je naplánováno na druhou polovinu roku 2020. Ve stejnou dobu si svůj produkční debut odbude také kompaktní Audi Q4 e-tron. S touto nabídkou Audi pokrývá všechny důležité segmenty trhu s elektromobily, od segmentu A po třídu full-size, a to pouhé dva roky po uvedení prvního elektricky poháněného vozu.
4,59 metru dlouhý, 1,90 metru široký, 1,61 metru vysoký: Se svými rozměry zaujímá koncept Audi Q4 e-tron pozici v horní třetině segmentu kompaktních vozů. Jeho nároky na silniční prostor toto elektrické SUV kvalifikují jako agilní univerzál, který se hodí také na jízdu ve městě. Pokud jde o interiér, tak ten je pravým opakem. S rozvorem 2,77 metru se řadí přinejmenším o kategorii výše. A protože uvnitř vozu chybí tunel převodovky, koncept Q4 e-tron nabízí netušenou prostornost a komfort, zejména pokud jde o prostor pro nohy cestujících vpředu a vzadu.
Pocit prostornosti interiéru umocňuje jeho barevné schéma. Zatímco v horní části kabiny pro cestující převládají světlé, teplé barvy, tmavý koberec na podlaze působí jako kontrastní prvek. Stropnice, okenní sloupky a horní část obložení dveří a přístrojový panel jsou potaženy bílými a béžovými textiliemi z mikrovláken. Trvalá udržitelnost je v případě konceptu Audi e-tron prioritou číslo jedna nejen z hlediska elektrického pohonu. Například podlahová krytina je vyrobena z recyklovaných materiálů. Namísto chromovaných kovových dekoračních rámečků jsou povrchy nastříkány několika vrstvami vysoce kvalitní barvy. Lakované matné plexisklo použité na obložení vytváří intenzivní efekt hloubky. Čtveřice sedadel se zabudovanými opěrkami hlavy je čalouněna příjemným a vysoce kvalitním materiálem Alcantara, který zdobí dvojité prošívání silnou přízí.
Displej virtuálního kokpitu s nejdůležitějšími informacemi týkající se rychlosti, stavu nabití akumulátoru a navigace se nachází za volantem. Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality. Zobrazuje důležité grafické informace, například navigační šipky přímo na silnici.
Ovládací panely navržené v podobě dotykových ploch na ramenech volantu lze používat k volbě často využívaných funkcí. Uprostřed středové konzole se nachází 12,3palcový displej, pomocí něhož lze ovládat zobrazovaný infotainment a funkce vozu. Displej je pro jednodušší obsluhu natočen směrem k řidiči. Pod ním se je umístěna řada tlačítek ovládajících klimatizaci. Jelikož na konzoli nejsou funkční prvky, jako například volič převodovky nebo parkovací brzda, je navržena jako prostorný odkládací prostor, jehož součástí je také dok pro nabíjení mobilního telefonu. K dispozici je také horizontální plocha s vysoce kvalitním designem, jejíž součástí je tlačítko pro volbu jízdního režimu, a která slouží také jako kryt přední části konzole. Dveře kromě běžných odkládacích ploch ve spodní části nyní nabízejí možnost odložit do speciálně tvarované horní části láhev, odkud je snadno dostupná.
Koncept Q4 e-tron je díky přední masce Singleframe se čtyřmi navzájem propojenými kruhy na první pohled rozpoznatelný jako model Audi. A další pohled stačí k tomu, aby bylo jasné, že tohle je elektrické Audi e-tron. Stejně jako první sériové Audi s elektrickým pohonem, také nový koncept se chlubí strukturovaným, uzavřeným povrchem uvnitř široké, téměř vzpřímené osmiúhelníkové masky, která nahrazuje tradiční masku chladiče. Vzduch dodávají velké nasávací otvory, které vedou pod dvěma předními Matrix světlomety až do spodní části předního nárazníku.
Výrazně tvarované blatníky všech čtyř kol jsou dalším klasickým designovým prvkem Audi, který je pro značku typický. Rozšířené prvky konceptu Q4 e-tron jsou navrženy vysoce organickým a plynule navazujícím způsobem a bočním partiím dodávají charakteristický styl. Zdůraznění prohnuté oblasti mezi nápravami, kde se nachází akumulátor, je typickým poznávacím znamením elektromobilů e-tron. Velká 22palcová kola nenechávají nikoho na pochybách o potenciálu konceptu Audii e-tron. Jeho střešní linie se lehce svažuje směrem dozadu a siluetě vozu propůjčuje obzvláště dynamický vzhled.
Úchvatný široký světelný pás, spojující obě světelné jednotky v zadní části konceptu Q4 e-tron, byl integrován tak, aby v sobě odrážel typický prvek Audi e-tron. Také v této oblasti je viditelná příslušnost k rodině e-tron. To platí rovněž o vnitřku světel, kde uspořádání LED segmentů rovněž připomíná staršího bratra.
A konečně, barva karoserie, odstín modré „Solar Sky“, který se mění v závislosti na úhlu dopadu světelných paprsků, je trvale udržitelnou inovací hned ve dvou ohledech: Barva, která byla speciálně namíchána pro koncept Audi Q4 e-tron a byla vyrobena za podmínek šetrných k životnímu prostředí, účinně odráží krátkovlnné paprsky slunečného záření, blízké infračervenému spektru. Tím se výrazně snižuje zahřívání povrchu karoserie a interiéru vozu. To přispívá k subjektivnímu pocitu pohody cestujících a současně snižuje energetické nároky na klimatizaci, která nemusí v horkých dnech pracovat na tak vysoký výkon. A to zase prodlužuje dojezd a snižuje globální uhlíkovou stopu konceptu Q4 e-tron.
Modulární platforma pro elektrifikované vozy MEB nabízí širokou škálu variant pohonu a úrovní výkonu. V konceptu Audi Q4 e-tron je instalovaná výkonná verze elektrického pohonu. Každou z náprav pohání jeden elektromotor – Q4 je tedy quattro. Mezi jednotlivými nápravami neexistuje mechanické spojení. Místo něj zajišťuje optimální rozdělení točivého momentu elektronika, a to ve zlomku sekundy. To umožnuje elektrickému SUV dosahovat optimální trakce za každého počasí a na jakémkoliv povrchu.
Koncept Audi Q4 e-tron využívá pro dosažení co nejvyšší hospodárnosti většinou zadní, trvale nabuzený synchronní elektromotor. Z důvodu hospodárnosti je točivý moment obvykle rozdělován tak, že upřednostňuje zadní nápravu. Pokud řidič potřebuje více výkonu, než je elektromotor schopen poskytnout, elektrický pohon všech kol připojí přední asynchronní elektromotor a podle potřeby přesune část točivého momentu na přední nápravu. To se děje také prediktivně ještě před tím, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou nebo v případě nedotáčivosti či přetáčivosti vozu.
Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a generuje točivý moment 310 Newton metrů. Přední motor posílá na přední kola 75 kW a 150 Newton metrů. Celkový systémový výkon činí 225 kW. Akumulátor v podlaze vozu má kapacitu 82 kilowatt hodin, což umožňuje dojezd v cyklu WLTP více jak 450 kilometrů. Akumulátor lze nabíjet maximálním příkonem 125 kilowattů. Ve výsledku tak nabití akumulátoru z 80 procent celkové kapacity zabere pouhých 30 minut.
Nicméně recept na tento vynikající dojezd nezahrnuje pouze velkokapacitní akumulátor. Stejně jako první člen rodiny Audi e-tron, také koncept Audi Q4 e-tron je všestranným umělcem, pokud jde o hospodárnost. Od nízkého aerodynamického odporu karoserie, jehož součinitel Cd dosahuje hodnoty 0,28, po sofistikovaný systém rekuperace kinetické energie, toto kompaktní SUV využívá každé příležitosti, jak dojezd prodloužit. K tomu přispívá také komplexní tepelný management pohonu a akumulátoru, který zahrnuje tepelné čerpadlo s chladivem CO2.
Klíčovým faktorem sportovního charakteru a mimořádného příčného zrychlení jsou nízko a uprostřed vozu umístněné komponenty pohonu. Vysokonapěťový akumulátor je optimálně uzpůsoben rozměrům konceptu Audi Q4 e-tron a v podobě plochého, širokého bloku nachází se mezi nápravami pod kabinou cestujících. Akumulátor váží 510 kilogramů. Těžiště konceptu Audi Q4 e-tron je tedy podobné, jako v případě sedanu s konvenčním systémem pohonu. Rozložení zatížení náprav je rozděleno v téměř dokonalém poměru 50:50. Přední kola konceptu Q4 e-tron jsou vedena nápravou typu MacPherson s adaptivními tlumiči. Vzadu je použita víceprvková náprava se samostatnými pružinami a adaptivními tlumiči.
MLB, MQB – modulární platforma pro podélně uložené motory a modulární platforma pro příčně uložené motory: Tyto komponentové systémy pro vývoj automobilů představují velký úspěch ve všech segmentech Audi a koncernu Volkswagen Group. Předchozí platformy byly navrženy především pro použití spalovacích motorů. Co je na modulární platformě pro elektrifikované vozy nové a odlišné: Byla výhradně zkonstruována pro automobily s elektrickými systémy pohonu. Nápravy, pohon, rozvory a souhra mezi všemi komponenty jsou voleny a adaptovány speciálně s ohledem na e-mobilitu. Umístění velkokapacitních akumulátorů a jejich geometrii lze optimalizovat bez nutnosti činit kompromisy u jiných konceptů pohonu, které je v případě MLB a MQB vždy nutno brát v úvahu.
Platforma MEB současně otevírá obrovský potenciál synergie. MEB slouží primárně jako základ pro masově vyráběni elektromobily segmentu A. Značkám umožňuje společný vývoj nejlepších dostupných technologií a jejich následném použití v mnoha různých elektromobilech. MEB konkrétně pomáhá také rozvoji elektromobility dokonce i na cenu citlivém segmentu kompaktních vozů
Značka se čtyřmi kruhy zahájila svou elektrickou ofenzívu v září 2018 světovou premiérou plně elektrického SUV modelu Audi e-tron. Audi do roku 2025 na nejdůležitějších světových trzích nabídne dvanáct automobilů s plně elektrickým pohonem a tyto modely budou tvořit zhruba třetinu všech podejů. SUV modely v rámci tohoto portfolia zahrnují e-tron a e-tron Sportback, které si svůj debut odbydou v roce 2019. Kromě toho bude v nabídce řada modelů s klasickými tvary karoserie, jako jsou Avant a Sportback. Nabídka pokryje každý relevantní segment od třídy kompaktních vozů po luxusní automobily.
Audi e-tron GT , koncept vysoce dynamického kupé s nízkou světlou výškou, měl premiéru v roce 2018 na výstavě v Los Angeles. Technologie tohoto vozu byla vyvinuta společně s Porsche, přičemž design a charakter konceptu e-tron GT nese nezaměnitelné stopy DNA Audi. Projekt se v sérový automobil promění na konci roku 2020.
Prémiová platforma pro elektrifikované vozy PPE je speciální společný projekt vývojových oddělení Audi a Porsche. Stane se základem pro řadu modelových rodin Audi s plně elektrickým pohonem, sahajících od velkoobjemových automobilů segmentů B až po D.
Zdroj: tisková zpráva Audi