Ušlechtilý a elegantní nový Peugeot 308 se mění v ultrasportovní koncepční vůz, pro který je typický čistý a kvalitní design.
Karoserie získala sportovní charakter a nový dvoubarevný plášť spojující červený a černý odstín, které jsou od sebe jasně odděleny. Vůz 308 R Concept pevně stojí na zemi, pohání ho velmi energický motor z nového vozu RCZ R. Tento čtyřválec o objemu 1,6 l a výkonu 270 koní nabízí rekordní specifickou výkonnost s litrovým výkonem téměř 170 k/l a emisemi CO2 pouze 145 g/km.
„Nový Peugeot 308 je díky svému čistému elegantnímu stylu hatchbackem, kterým ambice značky dosáhly hodně vysoko. Vůz 308 R Concept tuto odvahu posouvá ještě dál a zkušenosti a schopnosti týmu Peugeot Sport obohacuje o extrémní zážitky.“
Maxime Picat, generální ředitel značky Peugeot
Radikální čistota
Temperament vozu 308 R Concept probleskuje na první pohled. Z nízkého postoje, širokého rozchodu a celé muskulatury jednoznačně vyplývá sportovní účel tohoto vozu a současně očividné spojení s novým modelem Peugeot 308. Ze sériové podoby si uchovává identitu, péči o detail, elegantní čistotu linií, které interpretuje svým vlastním způsobem.
„Bylo nám jasné, že vůz 308 R Concept si musí zachovat identitu nové 308. Nabízejí společně eleganci, sofistikovanost, jsou přirozené. 308 R Concept je sériový vůz dotažený do extrému.“
Thomas Rohm, odpovědný za styl vozů nový Peugeot 308 a 308 R Concept
Již v samotné podstatě tohoto radikálního koncepčního vozu je sportovní duch. Bylo proto jasné, že musí převzít prvky používané ve světě sportovních vozů. Jeho interpretace je inovativní a jedinečná. Přední část je vyvedena v tmavě červené s fluorescenčním základem pro dosažení ohnivého efektu. Ten kontrastuje s modravě černým odstínem použitým v zadní části. Oba odstíny se spojují v postupném odstínění barev vytvářejícím pruhy, šikmé oddělení se inspirovalo u supervozu Onyx.
Specifické prvky karoserie, kterými se 308 R Concept liší od nového sériového modelu 308, jsou zabudované přímo do vozu. Karbonová dvířka, přední blatníky, boky a prahové lišty, kapota a přední a zadní nárazníky jsou upevněné na kovovou strukturu, která si z původní verze zachovala pouze střechu a víko zavazadlového prostoru.
Přední strana, hledící hrdě kupředu, působí díky třem vstupům vzduchu ve spodní části agresivně. Táhnou se po celé délce nárazníku, který překrývá rozchod, rozšířený na každé straně o 30 mm. Středový otvor tvoří tenké vodorovné lišty olemované modravě tmavou chromovanou lištou Dark Chrome. Boční vstupy jsou opatřeny karbonovou mřížkou. Vstupy přivádí k motoru čerstvý vzduch nutný k napájení a chlazení jeho 270 koní. Proud vzduchu z kapoty odchází dvěma otvory umístěnými v pokračování lišty masky chladiče.
Maska s modravě tmavou chromovanou lištou Dark Chrome se díky novému zpracování mřížky dostává do vertikální polohy. Součásti mřížky vytvářejí na matně černém podkladu šachovnici, jejíž objem je zřetelně vidět při pohledu z boku. Zepředu vše působí plasticky díky nově pojatým rozměrům prvků umístěných z obou stran lva tvořícího logo značky.
Světlomety Full LED převzaté ze sériového modelu dodávající vozu pohled dravé šelmy jsou důkladně upevněné k nárazníku pomocí zubů zpracovaných v 3D. Všech šest pásků LED diod přispívá k výraznému vzhledu vozu 308 R Concept.
Vychází z nich svalnatý pohyb předních blatníků a boční linie, kterou jsou propojeny k zadním světlům. Tato linie se táhne podél celé kapoty a karoserii dodává plynulý a dynamický pohyb.
Vzdušná venkovní zpětná zrcátka tvoří karbonová lišta upevněná ke karoserii. I přes svůj extrémně jemný aerodynamický tvar jsou do ní zabudovány LED pásy směrových světel výrazného designu. V horní části je k ní připojen kryt a sklo zrcátka, celek jen potvrzuje, že čistota a radikalizace mohou jít ruku v ruce.
Z profilu podtrhuje o 26 mm nižší polohu vozu i umístění matně černé prahové lišty spojující podběhy kol, za jejichž sugestivními křivkami se ukrývají devatenáctipalcová kola s rozšiřujícími se paprsky. Uprostřed každého kola je umístěno logo značky ve tvaru lva v modravě tmavém odstínu Dark Chrome a na jednom z pěti ramen se nachází tmavě červené písmeno R.
Hra světel, kterou vytváří výrazná linie táhnoucí se přes dveře, dodává vozu dynamiku a jako by ho vrhala směrem dopředu. Horní část byla celá ponechána a připomíná prostornou kabinu nového vozu Peugeot 308. V této části se měnil jen spojler, který se prodloužil, aby vozu poskytl větší oporu ve vysokých rychlostech, a lišty oken, které jsou matně černé.
Zadní část vozu 308 R Concept působí, jako by měl vůz každou chvíli vyrazit, jako dravá šelma zaměřená na svou kořist. Pyramidový tvar zadní části s výraznými boky přitlačuje vůz k zemi. Ze sériových světel se třemi „drápy“ z LED diod vystupují nepřerušeně se táhnoucí linie rozšíření blatníků. Za nimi je viditelná výrazná sbíhavost zadní nápravy, která je u takto výkonných vozů zárukou stability. Radikální styl vozu je završen dvěma symetricky umístěnými koncovkami výfuku obkrouženými černě lakovanými lištami, za nimiž se skrývají odsávače vzduchu.
V této velmi nenápadné části upoutá několik věcí. Světla, vnitřek výfukových koncovek a vnitřní plocha spojleru v červené barvě jako by se vzájemně podpíraly.
Divoký temperament
308 R Concept má díky své kompaktnosti, zkráceným převisům a nízké hmotnosti všechny předpoklady pro rychlou a zábavnou jízdu. Aby toho náležitě využil, má i ideálně řešené místo řidiče, nazvané Peugeot i-Cockpit. Jeho čistý výrazný design je příslibem cela nových zážitků.
„Peugeot i-Cockpit je pro motoristy zcela nový prvek. Řidič tvoří s autem jeden celek. V tak výrazně sportovním voze je to rozhodující výhoda.“
Vincent Devos, project manager Nový Peugeot 308
Ovládání vozu i řízení jeho dráhy je pro pilota snadné a zřejmé. Volant malého průměru usnadňuje ovládání a posiluje zážitek z řízení. Vysoko postavený sdružený přístroj je orientovaný ve směru jeho pohledu. Díky velmi přesnému designu přístroj usnadňuje odečítání informací, které jsou okamžitě k dispozici, aniž by musel řidič spustit oči ze silnice. Všechny ovladače jsou k dispozici na velkém dotykovém displeji o úhlopříčce 9,7” pro jednoduchou a intuitivní ergonomii.
Pohon a nápravový systém byl vyvinut v dílnách Peugeot Sport. Výsledkem je koncepční vůz, který bere dech.
Pod kapotou se nachází kompaktní, ale více než velkorysý motor. Jde o sériový motor, který se poprvé objevil u vozu Peugeot RCZ R. Inženýrům se podařilo z jeho pouhých 1598 cm 3 získat 270 k. Specifická výkonnost dosahuje rekordní hodnoty, litrový výkon je téměř 170 k/l, emise CO2 byly stlačeny na pouhých 145 g/km, spotřeba činí 6,3 l/100km.
Tento neuvěřitelný výkon si vyžaduje specifické díly, které trvale zajistí chod motoru. Řada dílů byla posílena: blok motoru, který prošel před obráběním tepelnou úpravou, kované písty, u nichž byl použitý i hliník, který je obvykle vyhrazen pro závody na nejvyšší úrovni, dvojité trysky pístů, polymerový povrch ložisek ojnic, atd.
Díky těmto novinkám dokáže motor 1.6 THP 270 k vyvinout maximální výkon při 6000 ot/min a maximální točivý moment je k dispozici v široké škále otáček (330 Nm od 1900 do 5500 tr/min). Výkon je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Aby mohl vůz využít celého svého potenciálu, je přední náprava opatřena diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen, který pomáhá při akceleraci, brzdění, zvyšuje stabilitu a v zatáčkách vozu pomáhá udržet se v dráze v těsné blízkosti vnitřku zatáček.
308 R Concept může spoléhat na vysoce výkonný brzdový systém. Kotouče Alcon mají ohromující rozměry: přední kotouče mají průměr 380 mm a tloušťku 32 mm, zadní 330 mm a 22 mm. Kotouče jsou namontovány jako plovoucí v hliníkové „misce“, svírají je pevné čtyřpístové třmeny. Tento obdivuhodný výkon brzd je přenášen na kola opatřená pneumatikami 235/35 R19.