Otevřený vrcholný model s 449 kW (610 k) zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy
Audi R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) z dílen společnosti Audi Sport GmbH je nejrychlejším sériově vyráběným otevřeným modelem značky se čtyřmi kruhy. Jeho motor V10 s výrazným charakterem je uložen uprostřed před zadní nápravou a poskytuje nejvyšší výkon 610 k. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím systému pohonu všech kol quattro. Výsledkem jsou strhující jízdní výkony. Sériová výbava vysokovýkonného sportovního vozu zahrnuje jízdní režimy Performance, skořepinová sedadla R8 a mnoho dílů z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny. Ještě ostřejší rysy dodá novému modelu R8 Spyder V10 plus exkluzivní lak v odstínu zelená micrommata.
„Audi R8 Spyder V10 plus završuje modelovou řadu R8,“ říká Stephan Winkelmann, ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „Kromě kupé je nyní i Spyder k dispozici ve vrcholné verzi o výkonu 610 k. Využívá našich dlouholetých zkušeností z motoristického sportu a kombinuje dechberoucí dynamiku s emocemi otevřeného sportovního vozu.“
Motor V10, uložený uprostřed před zadní nápravou, fascinuje nesmírnou touhou po otáčkách, neutuchající až do 8700 min-1, extrémně rychlými reakcemi na povely pedálu plynu a strhujícím, sytým zvukem. S nejvyšším výkonem 449 kW (610 k) a maximálním točivým momentem 560 N.m při 6500 otáčkách za minutu je nejvýkonnějším sériově vyráběným agregátem značky se čtyřmi kruhy. V porovnání s modelem Audi R8 Spyder V10 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 277 g/km) je atmosféricky plněná jednotka 5.2 FSI ve verzi plus s kompresním poměrem 12,7:1 o 52 kW (70 k) výkonnější. Vrcholný model díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy rychleji – a dosahuje nejvyšší rychlosti 328 km/h, to je o 10 km/h více. Na každou „koňskou sílu“ připadá pouhých 2,78 kilogramu hmotnosti.
R8 Spyder V10 plus spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 12,5 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 292 gramů na kilometr. Mezi technická řešení pro zvyšování hospodárnosti patří systém cylinder on demand (COD), který deaktivuje jednu řadu válců při nízkém až středním zatížení, jakož i dvojité vstřikování do sacího potrubí a spalovacích prostorů. Uvolní-li řidič při jízdě rychlostí více než 55 km/h pedál plynu, dojde k odpojení motoru od ostatních částí poháněcího ústrojí a R8 Spyder se pohybuje setrvačností na volnoběh s minimální spotřebou paliva. Systém start-stop deaktivuje motor V10 u stojícího vozu. Mazací soustava má podobně jako u závodních vozů konstrukci se suchou klikovou skříní. Ta umožňuje extrémně nízké uložení motoru, a tím i velmi nízké těžiště vozu, což je předpokladem pro sportovní a agilní jízdní vlastnosti.
Za motorem V10, uloženým uprostřed před zadní nápravou, následuje sedmistupňová převodovka S tronic s extrémně rychlým řazením. Hnací síla je z dvouspojkové převodovky se sportovně těsným odstupňováním převodových stupňů přenášena prostřednictvím systému quattro, k přenosu na přední nápravu využívá kardanové hřídele. Srdce pohonu všech kol quattro tvoří elektrohydraulicky ovládaná vícelamelová mezinápravová spojka, jejíž kapalinové chlazení umožňuje dosahovat maximálních výkonů. V závislosti na jízdní situaci rozděluje spojka hnací sílu zcela variabilně, v extrémním případě přenáší na jednu nápravu až 100 procent hnací síly. Mechanická uzávěrka diferenciálu na zadní nápravě zajišťuje skvělou trakci a maximální dynamiku.
Řízení spojky je integrováno do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který dává řidiči na výběr režimy comfort, auto, dynamic a individual. V sériově dodávaném režimu Performance je doplňují ještě módy dry, wet a snow, které přizpůsobují charakteristiku pohonu a podvozku aktuální adhezi.
Kromě pohonu všech kol quattro jsou do systému Audi drive select integrovány další systémy – pedál plynu, sedmistupňová převodovka S tronic, řízení, klapky výfukové soustavy a na přání dodávané adaptivní tlumiče Audi magnetic ride. Tlumení lze nastavit v režimu auto, comfort nebo dynamic. Tlumiče mění tlumicí sílu prostřednictvím syntetického oleje s drobnými magnetickými částicemi. V režimu dynamic umožňuje systém ještě spontánnější reakce vozu na řízení a agilnější ovladatelnost. Zavěšení kol přenáší značné síly působící při průjezdu zatáčkou a Audi magnetic ride dalekosáhle zabraňuje nežádoucím pohybům karoserie jak v příčném směru při průjezdu zatáčkou, tak i v podélném směru při brzdění. Módy Performance systému Audi drive select optimalizují pro nejrychlejší možné časy na závodním okruhu navíc činnost stabilizačního systému ESC.
Všechna kola modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen z hliníku – i toto řešení dává najevo sepětí této modelové řady se světem motoristického sportu. Charakteristika odpružení je tuhá, řízení s elektromechanickým posilovačem nabízí pro sportovní vůz specifickou optimální kombinaci preciznosti, ovladatelnosti a suverénního chování vozu ve vysokých rychlostech.
Prostorový rám Audi Space Frame tvoří odolný skelet modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) a v jeho konstrukci nalézají uplatnění různé lehké materiály. Díly z hliníku a kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, jsou vzájemně kombinovány tak, aby vznikla ucelená struktura. To je rozhodující faktor pro nízkou hmotnost otevřeného vysokovýkonného sportovního vozu. Pohotovostní hmotnost bez řidiče činí pouhých 1695 kilogramů, bez provozních náplní je to dokonce jen 1587 kilogramů – to je o 25 kilogramů méně než u modelu Audi R8 Spyder V10 (kombinovaná spotřeba paliva: 11,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 277 g/km). K nižší hmotnosti přispívají nejen skořepinová sedadla R8, ale také brzdová soustava s kotouči z keramického kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny, a kovaná kola z lehké slitiny.
Kromě výběru vhodných materiálů snižují hmotnost inovativní metody výroby mnoha dílů. Audi Space Frame má hmotnost pouhých 208 kg, zároveň však jeho torzní tuhost vzrostla o více než 50 procent oproti první generaci R8. Mimořádně vysoká tuhost je rozhodujícím parametrem pro dosažení požadované preciznosti řízení, vysoké úrovně pasivní bezpečnosti a akustického komfortu.
Zákazníci mají díky programu Audi exclusive téměř neomezené možnosti individualizace modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km). Kromě jedenácti běžných laků zahrnuje nabídka libovolné barvy a laky s matnou povrchovou úpravou. Skládací střecha z tkaniny je nabízena ve třech barevných odstínech, pro boční panely „Sideblades“ je na výběr pět barev. Tyto panely si mohou zákazníci nechat, stejně jako prahové lišty, individualizovat nápisy, nebo mohou být lakovány libovolnou barvou zcela podle vkusu zákazníka. Kromě toho jsou pro mnoho částí exteriéru a interiéru k dispozici díly z uhlíkového kompozitu nebo v titanově černém odstínu. Velký výběr rozšiřují rozmanité materiály pro čalounění interiéru, ozdobná obložení a barvy.
Na přání dodávaný stylistický paket v odstínu zelená micrommata dodává otevřenému vysokovýkonnému sportovnímu vozu mimořádně ostrý charakter. Jeho karoserie je lakována v nápadném zeleném odstínu. Výrazný kontrast s ním vytváří antracitově šedá maska chladiče Singleframe a černé koncovky výfukové soustavy. Audi exclusive nabízí pro interiér kompletní čalounění černou jemnou kůží Nappa, která je na ovládacích prvcích perforovaná. Zelené kontrastní prošívání na sedadlech, středové loketní opěrce, dveřích a podlahových rohožích ladí s barvou karoserie.
Vrcholný otevřený model je sériově vybaven skořepinovými sedadly R8, která jsou lehká a výrazně tvarovaná. Jsou v nízké poloze a nesou reliéfní loga R8. Pro čalounění sedadel byla vybrána jemná kůže Nappa, jejíž speciální pigmentace zabraňuje zahřívání na slunci. Ozdobná obložení jsou vyrobena z uhlíkového kompozitu, pedály a opěrka nohy mají lesk ušlechtilé oceli. Výrazným prvkem je „Monoposto“ – velký oblouk, probíhající kolem přístrojové desky. Přístrojová deska zanechává dojem lehkosti, s níž se jakoby vznáší v prostoru. V její spodní části jsou umístěna tlačítka a ovládací prvky automatické klimatizace ve tvaru turbíny.
Stejně jako v závodním voze může řidič aktivovat všechny důležité funkce, aniž by musel pouštět volant. Sériový volant R8 Performance, obšitý kůží, nese kromě multifunkčních tlačítek také čtyři velké satelitní ovládací prvky. Řidič jejich prostřednictvím spouští a vypíná motor a ovládá systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Dvěma dalšími tlačítky včetně otočného prvku má pod kontrolou režim Performance a výfukové klapky.
Zcela digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem poskytuje veškeré informace v náročném grafickém zpracování ve formátu 3D – na přání řidiče také ve speciálním režimu zobrazování Performance, v němž je středem pozornosti otáčkoměr. Ten zároveň slouží jako ukazatel vhodného řazení. Pracuje-li sedmistupňová převodovka S tronic v manuálním režimu, mění stupnice otáčkoměru ve vyšších otáčkách svůj barevný podklad. Kromě otáčkoměru má řidič na očích také ukazatele výkonu a točivého momentu, dosahovaného zrychlení, časů na kolo a teplot pneumatik, motorového oleje a oleje v převodovce.
Kvalita modelu R8 Spyder V10 plus (kombinovaná spotřeba paliva: 12,5 l/100 km; kombinované emise CO2: 292 g/km) splňuje nejvyšší nároky. Provozy karosárny a finální montáže se nacházejí v manufaktuře „Audi Böllinger Höfe“ nedaleko Neckarsulmu, kterou provozuje Audi Sport. Velmi flexibilně organizované výrobní procesy umožňují splnit individuální přání zákazníků. Přibližně 500 vysoce kvalifikovaných zaměstnanců vyrábí automobily s nejvyšší úrovní řemeslného zpracování. Každý vysokovýkonný sportovní vůz prochází před dodáním zákazníkovi přísnou kontrolou, včetně finální zkušební jízdy na veřejných komunikacích.
Audi R8 Spyder V10 plus lze objednat od července 2017. Vstupní cena v České republice činí 5 492 900,- Kč. Stejně jako všechny modely Audi v České republice i R8 Spyder V10 plus má standardní záruku 4 roky nebo 120 000 km dle toho, co nastane dříve.
Zdroj: Tisková zpráva www.audi-mediacenter.com