JAK ŠEL ČAS S LEGENDÁRNÍM MODELEM VOLKSWAGEN GOLF
Golf VI definoval luxus v kompaktním formátu
V letech 2008 až 2012 vzniklo 2,85 milionu vozů šesté generace modelové řady Golf. Šestý Golf v pořadí dosáhl dalšího velkého pokroku v oblasti bezpečnosti. Znovu laserem svařovaná karoserie přispěla k vynikajícím výsledkům a pětihvězdičkovému hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. S tímto Golfem současně debutoval velký počet nových asistenčních systémů. Golf VI se tak zásadním způsobem podílel na rozšíření bezpečnostních a komfortních systémů ze světa high-tech. |
|
Golf V dosáhl dospělosti
Pátá generace modelové řady Golf překonávala svým komfortem a dynamikou leckterého konkurenta z vyšší střední třídy. To samé platilo z hlediska kvality. Stabilitu laserově svařované karoserie potvrzovala hodnota torzní tuhosti, která byla v roce 2003, kdy Golf V debutoval, o 35 procent vyšší než u předchůdce. Navíc byly pro model Golf poprvé na přání k dispozici také boční airbagy vzadu – společně se sériově dodávanými airbagy (čelní, boční vpředu, hlavové) tak mohli být cestující chráněni až osmi „vzduchovými vaky“. |
|
Golf IV se stal stylovou ikonou
Pod vedením tehdejšího šéfdesignéra značky Volkswagen Hartmuta Warkuße vznikl v polovině devadesátých let Golf IV. Jeho čistý a precizní design nastavil směr dalšího vývoje značky Volkswagen a její následné expanze. Golf IV je v současnosti považován odborníky na design za stylovou ikonu, jež dala této modelové řadě progresivní tvář. Jedním z důvodů je skutečnost, že tato generace navázala na Golf I z roku 1974 svou nekompromisní čistotou tvarů, linií a ploch i pro tuto modelovou řadu charakteristickým designem střešních sloupků C. |
|
Golf III byl průkopníkem bezpečnostních systémů
Volkswagen zahájil s třetí generací modelové řady Golf, představenou v srpnu 1991, novou éru bezpečnosti. Golf III byl jednak prvním zástupcem této modelové řady, dodávaným od roku 1992 s čelními airbagy. Za druhé vedly velké pokroky v konstrukci karoserie k výraznému zlepšení pasivní bezpečnosti. Volkswagen demokratizoval s Golfem III pasivní bezpečnost, protože vyšší úroveň ochrany se stala realitou pro velký počet motoristů. Kromě výrazného vylepšení bezpečnosti je s modelem Golf III spojeno mnoho dalších milníků této modelové řady. Pod jeho kapotou debutoval první šestiválcový motor (VR6), výbavu rozšířil tempomat, k ochraně životního prostředí přispěl první oxidační katalyzátor pro vznětové motory (1991), v nabídce se objevily první vznětové motory s přímým vstřikováním nafty (TDI v roce 1993 a SDI v roce 1995) a také první boční airbagy (1996). Rovněž v roce 1996, v září, byl do sériové výbavy všech verzí modelu Golf zařazen protiblokovací systém ABS. V roce 1993 představil Volkswagen na základě třetího Golfu také nový Cabriolet, novou verzi syncro II s pohonem všech kol a první kombi Variant v rámci této modelové řady. O rok později překonala modelová řada Golf hranici 15 milionů vyrobených exemplářů. V roce 1997 se třetí generace, po 4,83 milionu vyrobených vozů, dočkala svého nástupce. |
|
Golf II zdokonalil úspěšný koncept
Volkswagen uvedl v roce 1983 na trh druhou generaci modelu Golf. Za jeho volantem se učila řídit automobil „generace Golfu“, jak ji nazval německý autor bestsellerů Florian Illies. I tento Golf slavil globální úspěchy. Volkswagen vyrobil do roku 1991 celkem 6,3 milionu vozů Golf II. „Generace Golfu“ měla nyní ve svém automobilu mnohem více místa. Citace z tiskové zprávy z roku 1983: „Vnější délka vzrostla o 170 mm (na 3,99 m), šířka o 55 mm (na 1,42 m).“ A přestože byl nový Golf výrazně větší, vylepšil Volkswagen významně aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu klesl z 0,42 na 0,34. Golf II stanovil nová technická měřítka v kompaktní třídě. V jeho výbavě se prosadil řízený katalyzátor (1984), protiblokovací systém ABS (1986) a posilovač řízení. Navíc byl Golf poprvé nabízen s pohonem všech kol (syncro, 1986). Kromě toho debutoval poprvé v Golfu motor se čtyřventilovou technikou, a to v modelu GTI (1986). Sportovním vrcholem modelové řady byl v roce 1988 představený Rallye Golf G60 s výkonem 160 k a přeplňováním spirálovým mechanickým dmychadlem. Ve stejném roce překonal Golf magickou hranici deseti milionů vyrobených vozidel. Předtuchou současných SUV byl Golf Country s pohonem všech kol, uvedený v roce 1990. Od roku 1991 byl Golf II vyráběn nejen ve Wolfsburgu, ale také v závodě Mosel u Cvikova. |
|
Golf I – průkopník
První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen. Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Krátce před tím vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. S modelem Golf přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v segmentu s nejvyšším objemem prodeje. Golf I, navržený italským designérem Giorgettem Giugiarem, musel splnit nesmírně velká očekávání. Byl totiž nástupcem do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě, legendárního Brouka s více než 21,5 milionu vyrobených vozů. A na jeho úspěchy měl navázat. První Golf však přesvědčil moderní koncepcí pohonu s vysokou úrovní bezpečnosti, velkorysým vnitřním prostorem se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a v neposlední řadě i designem. Díky tomu byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf. Volkswagen tehdy o své novince napsal: „Golf nabízí maximum využitelného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízko umístěné spodní linii bočních oken poskytuje skvělý přehled všemi směry a svažující se kapota motoru ponechává volný výhled na vozovku až těsně před vůz. Hluboko dolů protažené zadní okno zaručuje bezproblémové couvání.“ A tak je tomu dodnes. |
Stejně jako všechny následující vozy Golf byla i první generace zrcadlem technického pokroku a automobilových trendů své doby. Volkswagen například zahájil dynamizaci této třídy prvním modelem Golf GTI (1976). V roce 1979 vnesl Volkswagen s modelem Golf Cabriolet – po určitou dobu nejprodávanějším otevřeným automobilem na světě – svěží vítr do třídy, která byla již v této době lidově nazývána třídou Golfu. Celkem bylo vyrobeno 6,99 milionu vozů první generace modelu Golf, včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet nebo v té době konstrukčně shodná Jetta. Golf se tak etabloval jako důstojný nástupce Brouka. |