ŠKODA AUTO na Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2019 představila modernizovanou verzi své vlajkové lodi, modelu SUPERB. Ten bude v nabídce také jako SUPERB iV ve verzi s plug-in hybridním pohonem. Pojďte se s touto technologií blíže seznámit.
Plug-in hybridní vozidla kombinují spalovací motor s elektromotorem a velkou dobíjecí baterií. Na rozdíl od běžných hybridů může být plug-in hybrid dobíjen ze zásuvky, což mu umožňuje relativně dlouhý dojezd pouze pomocí elektrické energie. ŠKODA SUPERB iV disponuje přeplňovaným spalovacím motorem 1,4 TSI spojeným přes spojku se synchronním elektromotorem.
Z hlediska pohonu nabízí ŠKODA SUPERB iV dva základní jízdní režimy, které si řidič může volit. Jedná se o elektrický mód a hybridní mód. V elektrickém módu pracuje pouze elektromotor a spalovací motor je vypnutý. V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů s cílem vyhovět požadavkům řidiče na jízdu a zároveň minimalizovat spotřebu. Činnost motorů je znázorněna na přístrojovém panelu.
Elektrický motor se nachází také vpředu a to mezi převodovkou a spalovacím motorem. Konstrukčně je integrován přímo v převodovce a od spalovacího motoru je oddělen spojkou. Takovéto zapojení umožňuje čistě elektrickou jízdu s vypnutým spalovacím motorem a zároveň součinnost obou motorů při pohonu v hybridním režimu.
Oranžová barva pod zadními sedačkami znázorňuje tzv. trakční baterii o kapacitě 13 kWh. Oranžové kabely táhnoucí se dopředu z této baterie jsou vysokonapěťové a jsou propojeny v motorovém prostoru s tzv. výkonovou elektronikou. Tato celá část tvoří techniku pro elektrický pohon.
Červená barva znázorňuje palivovou nádrž pro konvenční palivo (v tomto případě benzín), která je usazena nad zadní nápravou.
Černá barva v přední části pod kapotou vozu znázorňuje klasický spalovací benzínový motor o obsahu 1,4 l a výkonu 115 kW, který je propojen s elektromotorem.
Pro SUPERB iV je plánován jen jeden spalovací motor. Jedná se o 1,4 TSI s maximálním výkonem 115 kW a kroutícím momentem 250 Nm.
Jedná se o třífázový synchronní elektrický motor s permanentními magnety. Tento typ motoru je výhodný z hlediska účinnosti. Elektrický motor pro model ŠKODA SUPERB iV disponuje maximálním výkonem 85 kW, kroutícím momentem až 330 Nm a otáčkami do 7 000 1/min.
Maximální systémový výkon v hybridním módu je 160 kW. Aktivovat se dá buď přes tlačítko Sport umístěné na liště vedle páky řazení, nebo při prošlápnutí plynového pedálu, tzv. „kickdownu“.
Li-ion baterie má kapacitu 13 kWh a váží 135 kg. Umístěna je pod zadními sedadly.
V čistě elektrickém režimu je dojezd dle WLTP cyklu 55 km.
Nabití vybité baterie z „wallboxu“ s nabíjecím výkonem 3,6 kW trvá přibližně 3,5 h. Z běžné 230V elektrické zásuvky je doba nabíjení o hodinu a půl delší.
Při brždění konvenčním automobilem se přeměňuje kinetická energie prostřednictvím brzdových destiček na teplo a nikde se neukládá. U hybridních vozů se kinetická energie při brždění přeměňuje na elektřinu (elektromotor pracuje jako generátor) a ukládá se do baterie ve formě chemické energie. Takto uschovanou energii lze následně znovu použít k akceleraci nebo jízdě ustálenou rychlostí.
Přesná hodnota je závislá na mnoha parametrech. Maximálně ale lze získat 30 % z energie potřebné k jízdě vozidla.
Spotřeba benzinu se snižuje ukládáním energie do baterie během brždění a jejím opětovným použitím. Protože při jízdě pak není potřeba spalovací motor vůbec a nebo jen částečně, dochází tím ke snížení spotřeby benzinu. Konkrétní uspořené množství benzinu závisí na mnoha parametrech jako jízdní styl, trať, teplota, atd. a není tak jednoduché jej vyčíslit.
Zdroj: ŠKODA Storyboard