Nová ŠKODA SCALA je tu! Nový kompaktní vůz se poprvé v celé kráse ukázal veřejnosti při světové premiéře 6. 12. 2018 v izraelském Tel Avivu.
Nový hatchback zamíří do třídy kompaktních vozů. Jméno SCALA je inspirované latinským slovem scala, které znamená schody nebo žebřík. A velký krok vpřed bude model SCALA znamenat i pro celou značku ŠKODA.
„Novým modelem ŠKODA SCALA otevíráme novou kapitolu vozů kompaktní třídy. Jedná se o zcela nový vůz, který ve třídě výrazně posouvá měřítka v oblasti technologií, bezpečnosti a designu. Dokládá to i svým novým názvem. Současně ŠKODA SCALA skvěle prezentuje atraktivnost v duchu „smart understatement“, typickou pro značku ŠKODA. Jsme přesvědčeni, že se vozu ŠKODA SCALA podaří nově nastavit měřítka kompaktních vozů značky ŠKODA,“ přivítal nový vůz do rodiny modelů značky ŠKODA předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier.
Nová ŠKODA SCALA zaujme na první pohled emotivním designem, který prezentuje další vývojový stupeň designového jazyka značky ŠKODA. Jako první sériově vyráběný vůz ŠKODA v Evropě má SCALA na pátých dveřích místo loga sebevědomě nápis ŠKODA. Interiér přichází s novým konceptem, jehož středobodem je centrálně umístěný vyvýšený displej. Dotyková obrazovka je komfortně umístěna vysoko tak, aby byla dobře čitelná pro řidiče i spolujezdce. Na přání je dostupný Virtuální kokpit s displejem o velikosti 10,25 palce. Zavazadlový prostor, největší ve své třídě, nabízí objem 467 litrů.
Tři benzinové motory TSI o objemu 1,0 nebo 1,5 l a jeden naftový motor 1,6 TDI pokrývají výkonové spektrum od 70 do 110 kW (95 až 150 koní). V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 koní) s pohonem na ekologický zemní plyn (CNG).
ŠKODA SCALA nabízí až 9 airbagů a řadu asistenčních systémů, některé z nich byly dosud známé jen z vozů vyšších tříd. Ve standardní výbavě jsou asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy, na přání je nabízen adaptivní tempomat (ACC) a parkovací asistent (Park Assist).
Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz ŠKODA SCALA vždy online. SCALA nabízí také mnoho Simply Clever prvků, například elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close, které jsou nabízeny v této třídě poprvé.
„Pracuji jako koordinátor exteriérového designu a projekt jsem doprovázel od prvotních skic až do sériové podoby,“ popisuje svou roli při vzniku nového vozu koordinátor exteriérového designu Petr Matušinec. „Je to samozřejmě týmová práce a jako spoluautor designu mám radost, že se nám pod vedením Olivera Stefaniho daří společně navrhovat design, který ocení i ostatní. Mohl bych jmenovat mnoho detailů, na kterých jsme strávili spoustu času, ale pořád platí, že základem každého dobrého designu jsou vždy správné proporce a ty se nám v tomto případě i díky nové platformě podařilo vyladit velmi dobře,“ říká designér o novém modelu ŠKODA SCALA. „SCALA se vyznačuje všemi užitnými vlastnostmi, na které jsou lidé u vozů ŠKODA zvyklí, v tomto případě jsou však zabaleny do dynamického až sportovně laděného designu,“ naznačuje, na co se už brzy můžeme všichni těšit.
„U nového vozu ŠKODA SCALA bych osobně vyzdvihl nadčasový design, podpořený plně LED předními i zadními světlomety, dále úsporné agregáty, a také velký vnitřní prostor s důrazem na ergonomii a bezpečnost posádky,“ má jasno o přednostech vozu, na jehož vzniku se podílel. „Nový vůz nabídne celkem 9 airbagů. Vedle standardních airbagů i kolenní airbag řidiče a boční airbagy na zadních sedadlech. Z asistenčních systémů se můžete těšit například na adaptivní tempomat, parkovacího asistenta a asistenta vedení v jízdních pruzích,“ vypočítává moderní pomocníky.
V interiéru pak chválí přístrojovou desku s vkusně vsazeným displejem multimediálního systému do velikosti 9,2 palce a digitální přístrojový panel. „Ze Simply Clever prvků bych chtěl zmínit phonebox, tedy místo pro indukční nabíjení mobilního telefonu, dále elektrické ovládání pátých dveří a, jak je u značky ŠKODA zvykem, chytře řešený zavazadlový prostor o objemu 467 litrů,“ zmiňuje další přednosti novinky ŠKODA SCALA.
„Moje práce je vedení projektů v Technickém vývoji ŠKODA AUTO. Spočívá v řízení vývojových činností tak, aby během zhruba čtyřletého vývoje nového vozu vše běželo termínově, finančně a obsahově správným směrem od prvních designových a koncepčních kroků přes konstrukci a zkoušky až po uvolnění pro náběh ve výrobě,“ říká o své roli při vývoji nového modelu Jaroslav Krejča, vedoucí projektu Celého vozu small.
ŠKODA SCALA také jako první vůz ŠKODA přichází se zcela novým konceptem interiéru. Jeho středobodem bude samostatně stojící velký displej infotainmentu.
„Nová ŠKODA SCALA je prvním sériovým vozem, v němž realizujeme náš nový koncept interiéru a spolu s novými barvami a materiály zavádíme i modernizovaný designový jazyk. Premiéra modelu SCALA je počátkem nové identity značky ŠKODA, která je emocionální a zároveň funkční,“ říká Norbert Weber, vedoucí designu interiéru společnosti ŠKODA AUTO.
Zdroj: ŠKODA Storyboard