Úspěšný příběh Audi SQ5 pokračuje.
Optimalizované Audi SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) je nyní ještě suverénnější, ostřejší, sportovnější a hospodárnější. Jeho třílitrový vznětový motor V6 dosahuje nejvyššího výkonu 251 kW (341 k) a ohromí harmonickým, ale velmi intenzivním nárůstem hnací síly již od nízkých otáček. Design s ještě ostřejšími rysy umocňuje silný charakter sportovního SUV. Na přání jsou pro vrcholný model řady Q** k dispozici zadní svítilny s novou digitální technologií OLED.
SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) je úspěšným modelem. Již jeho první generace, představená na podzim 2012, začala psát úspěšný příběh – jako první model S značky Audi, poháněný vznětovým motorem.
Nejnovější evoluční stupeň třílitrového motoru V6 poskytuje nyní nejvyšší výkon 251 kW (341 k) a maximální točivý moment 700 N.m**, který je konstantně dostupný v širokém rozsahu otáček od 1750 min-1 do 3250 min-1. Jednotka 3.0 TDI** reaguje na pohyby pedálu plynu pohotověji a explozivněji než dosud. Vrcholný model řady Q5 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Sytost zvukového projevu motoru V6 zvyšuje generátor zvuku, jímž byla vybavena již první generace modelu SQ5 TDI**.
Motor V6 3.0 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) byl v mnoha detailech modernizován. Místo hliníkových pístů používá písty z kované oceli. Tento nový materiál snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty oproti hliníkovým předchůdcům žádnou nevýhodu z hlediska hmotnosti. Stupňovitě tvarované dno pístu zvyšuje účinnost a rychlost spalování. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily pracují s konstantně vysokou precizností, protože na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek, a to s ještě preciznějším odměřováním nafty. Maximální vstřikovací tlak je 2500 barů.
Chlazení stlačovaného vzduchu přešlo z chladiče vzduch-vzduch, uloženého za nárazníkem, na nepřímý chladič kapalina-vzduch, situovaný mezi oběma řadami válců vidlicového motoru. Zkrácené dráhy proudění vzduchu v sacím traktu zrychlují nárůst plnicího tlaku. Nepřímý chladič stlačovaného vzduchu je výkonnější a krátce po spuštění motoru v chladném prostředí dokáže nasávaný vzduch dokonce ohřívat, aby se rychleji dosáhlo ideálních teplot spalování. S tím je spojena i výhoda rychlejšího spuštění procesu čištění výfukových plynů.
Ve výfukovém turbodmychadle se nyní otáčí menší a lehčí kolo kompresoru, které dosahuje vysokých otáček mimořádně rychle. To je důležitý faktor pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Sběrné výfukové potrubí obdrželo vylepšenou izolaci. Díky tomuto opatření dosáhnou výfukové plyny po studeném startu dříve optimální teploty.
Jednotka 3.0 TDI** disponuje dvěma technologiemi, které snižují spotřebu paliva a zrychlují reakce motoru. Částečně hybridní systém s napětím 48 V (MHEV) integruje řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru, lithium-iontové akumulátory pro přechodné ukládání elektrické energie a měnič napětí 48 V/12 V. Při zpomalování získává systém MHEV zpět výkon až 8 kW. Sportovní SUV** dokáže jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund – výkonné zařízení BSG motor poté znovu komfortně spustí. Systém MHEV má potenciál snížit spotřebu paliva v reálném provozu zákazníků až o 0,7 litru na 100 kilometrů.
Druhým technickým modulem je elektricky poháněné dmychadlo (EAV). Toto zařízení podporuje výfukové turbodmychadlo v situacích, kdy výfukové plyny mají pro jeho pohon ještě příliš málo energie. Kompaktní elektromotor, používající ke svému napájení rovněž kompaktní elektrickou síť s napětím 48 V, zrychlí kolo kompresoru EAV na 65 000 otáček za cca 300 milisekund. EAV je nyní využíváno častěji a ve větším rozsahu provozních podmínek. EAV podporuje spontánnější reakce motoru při rozjezdu a zrychlování z nízkých otáček. K tomuto efektu přispívá rovněž optimalizovaná souhra EAV, MHEV, turbodmychadla, samotného motoru a převodovky tiptronic.
U dodatečného čištění výfukových plynů sází Audi na technologii Twindosing, u níž spolupracují dva katalyzátory SCR. První z nich je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Druhý katalyzátor SCR je umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů. Katalyzátory SCR jsou zásobovány roztokem močoviny AdBlue z nádrže o objemu 24 litrů. Díky technologii Twindosing splňuje SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) limity nové emisní normy „Euro 6d ISC-FCM AP“ s velkými rezervami, a to včetně značného snížení emisí NOX při jízdním testu v reálném silničním provozu.
Přenos hnací síly zajišťuje rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic, jejíž strategie řazení byla přizpůsobena charakteristice modifikovaného motoru. Při setrvačné jízdě modelu SQ5 TDI** se vypnutý motor odpojí od převodovky rozepnutím příslušné spojky.
Za běžných provozních podmínek rozděluje trvalý pohon všech kol quattro hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Při prokluzu kol se většina točivého momentu přenáší na nápravu s lepší trakcí – na přední kola může směřovat maximálně 70 procent, dozadu to může být až 85 procent. Při rychlém průjezdu zatáčkou optimalizuje ovladatelnost a chování vozu selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola drobnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.
Audi dodává na přání sportovní diferenciál pro zadní nápravu, který při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi – vůz je tím doslova vtlačen do zatáčky a současně se výrazně zmenší nedotáčivost. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý moment pro další zvýšení jízdní dynamiky.
Podvozek modelu Audi SQ5 TDI** je dokonale připraven na sportovní výkony vznětového motoru. Každé kolo má pětiprvkové zavěšení. Sportovní podvozek S s elektronicky řízenými tlumiči snižuje světlou výšku oproti modelu Q5 o 30 milimetrů a přesvědčí mimořádně širokým rozsahem mezi nejkomfortnějším a nejdynamičtějším nastavením.
Do sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select jsou sdruženy elektronicky řízené tlumiče společně se sportovním diferenciálem (výbava na přání), motorem, řízením a převodovkou tiptronic. Řidič může měnit charakteristiku uvedených systémů prostřednictvím šesti režimů – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad a individual. U vozů, vybavených na přání dodávaným adaptivním vzduchovým odpružením se specifickým nastavením S, je navíc k dispozici sedmý režim „allroad“. Toto vzduchové odpružení přizpůsobuje světlou výšku příslušné jízdní situaci v pěti úrovních. Dalším technickým modulem z portfolia příplatkové výbavy je dynamické řízení. Jeho převod mění harmonická převodovka v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu otočení volantu. V nízkých rychlostech reaguje řízení se strmým převodem bezprostředně, na dálnici je řízení klidnější.
Modernizované Audi SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) sjíždí v sériové podobě z montážní linky na 20“ kolech z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45. Alternativně jsou na výběr 21“ kola z portfolia značky Audi nebo společnosti Audi Sport GmbH. Přední náprava disponuje brzdovými kotouči s průměrem 375 milimetrů a šestipístkovými brzdovými třmeny z hliníku. Černě nebo na přání červeně lakované třmeny nesou nápisy S.
Modernizované Audi SQ5 TDI** dává najevo svou sílu výraznými detaily, jež umocňují robustnost jeho vzhledu. Vertikální prvky strukturují velké krajní otvory pro přívod vzduchu v předním nárazníku. Jemné lamely na osmiúhelníkové masce chladiče se specifickou mřížkou S vzájemně propojují velké osmiúhelníkové voštiny. A stejně jako příčky v otvorech pro přívod vzduchu jsou vyrobeny z hliníku.
Audi sériově montuje světlomety LED. Na přání je mohou nahradit světlomety Matrix LED s automatickým ovládáním dálkových světel a dynamickými ukazateli směru. Vzadu je na spodní části nárazníku umístěna matná hliníková lišta a pod ní difuzor spolu se čtyřmi chromovanými oválnými koncovkami výfukové soustavy. Na výběr je devět barev karoserie. Alternativně je dispozici černý stylistický paket, který umocní sportovní charakter vozu.
Audi nabízí pro zadní svítilny vrcholné verze modelu Q5** novou digitální technologii OLED. Zadní svítilny OLED jsou rozděleny do tří částí po šesti segmentech. Zákazníci si při objednávce svého vozu mohou vybírat ze tří charakteristických designů zadních svítilen se specifickými funkcemi „coming home“ a „leaving home“. Nezaměnitelný vzhled svítilen se změní také při přepnutí systému Audi drive select do režimu „dynamic“. Zadní svítilny OLED jsou vybaveny rovněž detekcí blízkosti. Pokud se účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu vozu SQ5** na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí. Spektrum funkcí zadních svítilen OLED je završeno dynamickými ukazateli směru.
Interiér modelu SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) má černou nebo tmavě šedou barvu a osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Pro elektricky nastavitelná sportovní sedadla s reliéfními logy S jsou na výběr tři druhy čalounění. Sériově se dodává kombinace kůže a umělé kůže, na přání ji může nahradit kůže a Dinamica s reliéfními logy S. Nový materiál z mikrovlákna Dinamica se z velké části vyrábí z recyklovaného plastu a nahrazuje Alcantaru. Další variantu dodávanou na přání tvoří jemná kůže Nappa s kosočtvercovým prošíváním v odstínu červená Magma. Kontrastní prošívání zdobí sedadla i volant. Na přání je k dispozici masážní funkce se 3 programy a ventilace sedadel. Sériová výbava zahrnuje ozdobná obložení z kartáčovaného hliníku, alternativou jsou dvě verze uhlíkových kompozitů a klavírní lak.
Varianta zadních sedadel „plus“ je podélně posuvná a má nastavitelný sklon opěradel. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 520 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1520 litrů. V sériové výbavě je obsaženo elektricky ovládané zadní výklopné víko spolu s odolnou lištou z ušlechtilé oceli pro ochranu prahu zavazadlového prostoru a hliníkovými podélnými střešními nosiči. Za sportovní SUV lze připojit přívěs o hmotnosti až 2,4 tuny (brzděný, při stoupání 12 procent).
Displej MMI touch s úhlopříčkou 10,1 palce je ústředním prvkem modulární platformy MIB 3 pro informační a zábavní systémy a uprostřed přístrojové desky slouží jak k zadávání, tak k zobrazování. Další možnosti kontroly nad jednotlivými systémy a funkcemi nabízí hlasové ovládání s rozpoznáváním hovorového jazyka a multifunkční volant. Displej s úhlopříčkou 12,3 palce dává řidiči na výběr tři různá grafická uspořádání: dynamické, sportovní a klasické. Na přání dodává Audi také průhledový displej.
Pokud vůz používá větší počet řidičů, mohou si svá individuální nastavení uložit do až šesti individuálních uživatelských profilů. Služby Car-to-X v rámci nabídky Audi connect mohou pomoci s vyhledáním volných parkovacích míst v ulicích nebo upozorňovat řidiče na nebezpečí v podobě námrazy či mlhy na projížděné trase. Aplikace myAudi App propojí vůz s chytrým telefonem uživatele. Audi phone box připojí chytré telefony k anténě vozidla a může je indukčně nabíjet. Mimořádné zážitky z poslechu poskytne na přání dodávaný prémiový audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem 3D. Hybridní přijímač rozhlasového vysílání samočinně přepíná podle intenzity signálu mezi příjmem VKV, DAB nebo internetovým vysíláním a cestujícím nabízí oblíbené rozhlasové stanice všude tam, kde je možná mobilní datová komunikace.
V modelu SQ5 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 7,0 – 7,0; kombinované emise CO2 v g/km*: 185 – 185) nalézají uplatnění všechny asistenční systémy z modelu Q5**. Úroveň bezpečnosti zvyšuje asistent pro odbočování, asistent pro vyhýbací manévry a upozorňování na nebezpečí při vystupování. Adaptivní asistent řízení zajišťuje ve velkém rozsahu a po dlouhou dobu ovládání vozidla místo řidiče, ať se jedná o zrychlování, zpomalování nebo udržování vozu v jízdním pruhu. Prediktivní asistent pro hospodárnou jízdu podporuje řidiče v jeho snaze o předvídavou jízdu s cílem snížit spotřebu paliva.
Modernizované Audi SQ5 TDI** se vyrábí v mexickém závodě San José Chiapa a do České republiky a dalších evropských zemích přijde na trh v prvním čtvrtletí 2021. Základní cena Audi SQ5 je pro Českou republiku stanovena na 1 858 900,- Kč včetně DPH 21% a tovární prodloužené záruky na 4 roky / 120 000 kilometrů. Předprodej vozu bude zahájen na počátku roku 2021.
Zdroj: Tisková zpráva Audi Czech republic