Agilita na cesty.
Audi sází u svých modelů S na výhody pohonu TDI a elektrifikace. Výsledkem jsou výkonné automobily poháněné důsledně elektrifikovaným vznětovým motorem. Modely Audi S4, S5, S6, S7 a SQ5 „přijíždějí na start“ s třílitrovým motorem V6 TDI, částečně hybridním systémem s napětím 48 V a elektricky poháněným dmychadlem. Maximální točivý moment 700 N.m a výkon až 257 kW (349 k) jsou zárukou mimořádné jízdní dynamiky modelů S při cestování na dlouhé vzdálenosti, a to při nízké spotřebě paliva a značném dojezdu. Díky vysoké úrovni agility jsou první volbou zákazníků, orientovaných na vysoké výkony. Nové podvozkové moduly, jako je dynamické řízení všech kol, a výrazný design činí z modelů Audi S6 a S7 Sportback nepřehlédnutelné automobily s podmanivými jízdními vlastnostmi.
Modely Audi S TDI kombinují vysokou úroveň agility, spontánní nárůst výkonu a mohutnou hnací sílu v jakékoli jízdní situaci s nízkou spotřebou paliva a dlouhým dojezdem. Díky tomu jsou skvělými automobily pro sportovní styl jízdy na horských silnicích s mnoha zatáčkami, pro dlouhé dálniční etapy i každodenní cestování. Ideálním základem pro dosažení uvedených vlastností je kombinace výkonného motoru 3.0 V6 TDI s elektricky poháněným dmychadlem (EAV) a částečně hybridním systémem, pracujícím s napětím 48 V.
Řidič má v širokém rozsahu provozních otáček k dispozici mimořádnou hnací sílu. Již od 2500 otáček za minutu poskytuje třílitrový motor V6 TDI točivý moment až 700 N.m. K pohotovým reakcím přispívá rychle reagující dmychadlo EAV s elektrickým pohonem, napájeným z 48V hlavní elektrické sítě. Výsledkem je spontánní akcelerace při sešlápnutí pedálu plynu již mírně nad volnoběžnými otáčkami a podmanivá hnací síla s neutuchající intenzitou až do 3100 otáček za minutu. Motor V6 TDI nabízí ve spojení s částečně hybridním systémem s napětím 48 V navíc bezkonkurenční dojezd. S6 Limuzína s objemem palivové nádrže 73 litrů a průměrnou spotřebou paliva 6,2 litru na 100 kilometrů dokáže překonat vzdálenost 1170 kilometrů bez doplňování paliva.
Značka Audi připravila s modely S TDI ve střední a vyšší třídě rozsáhlou nabídku sportovních vozů, jejichž celkový koncept, pohon a výbava umožňují velmi široký rozsah zážitků z jízdy, od mimořádně sportovních až po komfortní. Jedná se tedy o elegantní automobily pro dlouhé cestování ve sportovním duchu. S4 a S5 jsou vozy střední třídy pro rychlé sprinty, S6 je výkonná manažerská limuzína, S6 Avant její koncept interpretuje jako elegantní kombi a S7 Sportback vyzařuje charisma čtyřdveřového automobilu kategorie gran turismo. Nově představený model SQ5 TDI navazuje i ve své druhé generaci na tradici praktického výkonného SUV.
Modely S TDI přebírají úspěšný koncept pohonu modelu SQ7 TDI a důsledně jej rozvíjejí u motoru V6. Velké sportovní SUV vsadilo jako první Audi na elektricky poháněné dmychadlo (EAV), které zajišťuje velmi rychlý nárůst točivého momentu po přidání plynu. EAV dodává i v nových modelech S dostatek čerstvého vzduchu do válců již od nejnižších otáček. Ještě rychlejší reakce umožňuje uložení EAV v bezprostřední blízkosti motoru. Výsledkem jsou kratší dráhy proudění vzduchu a ještě vyšší účinnost. Spolupráce mezi EAV a výfukovým turbodmychadlem zajišťuje spontánní reakce a mimořádné zrychlení v jakékoli jízdní situaci.
EAV získává energii z 48V částečně hybridního systému. Díky tomu má v téměř každé situaci k dispozici dostatek elektrické energie. Na rozdíl od konvenčního výfukového turbodmychadla je roztáčeno výhradně elektrickým pohonem. Reakční doba je pouhých 250 milisekund. Kombinace EAV s výfukovým turbodmychadlem umožňuje spontánní a rovnoměrný nárůst točivého momentu až na nejvyšší hodnotu 700 N.m, dostupnou v rozsahu od 2500 do 3100 otáček za minutu. Zážitkem pro řidiče je podmanivá hnací síla a pocit sportovní jízdy v každodenním provozu i při nízkých otáčkách.
Audi poprvé kombinuje 48V hlavní elektrickou síť s EAV a vidlicovým motorem TDI. Integrace elektricky poháněného dmychadla a částečně hybridního systému (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) do výkonné hlavní elektrické sítě znamená další krok v rozsáhlé elektrifikaci modelů značky Audi. Zatímco EAV zvyšuje výkonové parametry, pomáhá systém MHEV zároveň snižovat spotřebu paliva. V rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h můževůz jet setrvačností s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund. Při zpomalování dosahuje rekuperace kinetické energie nejvyššího výkonu 8 kW. Modely S snižují díky propojení částečně hybridního systému se senzory vozidla spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů.
Třílitrový motor V6 TDI byl v mnoha ohledech přizpůsoben požadavku na vysoké jízdní výkony modelů S. Mezi úpravy jeho konstrukce patří tepelně odolnější hliníkové písty, optimalizovaný klikový hřídel a ojnice, vylepšené chlazení hlav válců a větší čerpadla motorového oleje a chladicí kapaliny. Uvedené technické změny přinášejí také vyšší hospodárnost. Koncept výkonného vznětového motoru V6 a elektrifikovaného pohonu umožňuje modelům S TDI dosahovat velmi dlouhého dojezdu.
Všechny modely S TDI jsou homologovány v souladu s emisní normou Euro 6d temp. Systém common rail vstřikuje palivo osmitvorovými tryskami pod tlakem až 2500 barů, který zaručuje velmi jemné rozprášení paliva pro precizně řízené a čisté spalování. Výkonné turbodiesely sázejí na systém dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru, u něhož spolupracují dva hlavní moduly. Oxidační katalyzátor NOC (NOx-Oxidation Catalyst) zachycuje oxidy dusíku a po naplnění jeho kapacity proběhne čištění obohacením směsi. NOC je aktivní především při nízkých teplotách výfukových plynů, aby se minimalizoval nárůst spotřeby paliva. Po dosažení provozní teploty přeměňuje NOx filtr pevných částic s povrchovou vrstvou SCR. Tento druhý modul se uplatňuje při jízdách mimo město a na dálnici, tedy v oblasti středních otáček.
Modely S TDI jsou skvěle připraveny na dynamickou jízdu zatáčkami na silnicích i dlouhé dálniční etapy nejen motorem, ale také jízdními vlastnostmi. Dynamiku v příčném směru zvyšují velmi vyspělé technologie v konstrukci podvozku. Sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči se dodává sériově pro modely S6 a S7, na přání je k dispozici komfortně nastavené vzduchové odpružení adaptive air suspension.
Místo sériového posilovače řízení v modelech S4 a S5, resp. progresivního řízení v modelech S6 a S7, nabízí Audi na přání dynamické řízení, které přizpůsobuje převod řízení rychlosti jízdy. Dynamické řízení je sériovou výbavou modelu SQ5. Audi S6 a S7 jsou na přání vybaveny dynamickým řízením všech kol. Modely vyšší třídy lze objednat s brzdovými kotouči z lehkého a odolného keramického materiálu s uhlíkovými vlákny, které dosahují maximálního zpomalení dokonce i při extrémním zatížení. Přenos hnací síly zajišťuje ve všech modelech S TDI osmistupňová samočinná převodovka tiptronic a trvalý pohon všech kol quattro. Systém quattro může být na přání rozšířen o sportovní diferenciál, který v závislosti na jízdní situaci aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a při dynamické jízdě v zatáčkách tak zvyšuje agilitu.
Design modelů S umocňuje jejich sportovně elegantní charakter. Díky výraznému exteriéru a sportovně střiženému interiéru zaujmou na první pohled. Rozšířená sériová výbava završuje atraktivní celkový koncept. Modely S6 Limuzína, S6 Avant a S7 Sportback jsou sériově vybaveny digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit a vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus. Modely S6 a S7 TDI byly uvedeny na evropský včetně České republiky trh v květnu 2019. Také modely S4 a S5 TDI lze objednávat od května. Již od března přijímají prodejci Audi v České republice objednávky na model Audi SQ5 TDI s cenou od 1 879 900 korun.
Fakta
Celkový koncept pohonu vychází z důsledné spolupráce výkonného a hospodárného vznětového motoru TDI s elektricky poháněným dmychadlem EAV, které zajišťuje rychlý nárůst točivého momentu, a částečně hybridním systémem MHEV, jehož úkolem je minimalizovat spotřebu paliva. Výsledkem je vysoká úroveň agility a mimořádná hnací síla, a to v kombinaci s nízkou spotřebou paliva, dlouhým dojezdem a nízkými emisemi. Modely Audi S mají pod kapotou jednotku 3.0 TDI s výfukovým turbodmychadlem, která je díky maximálnímu točivému momentu 700 N.m zdrojem nevšední jízdní dynamiky. EAV dosahuje výkonu až 7 kW a podporuje výfukové turbodmychadlo při rozjezdu z klidu, při zrychlování z nízkých otáček a při dynamických změnách. Turbodiesel V6 a EAV spolupracují s 48V hlavní elektrickou sítí. Audi jejím prostřednictvím zavádí do sériové výroby výhody základní elektrifikace.
Elektrická síť s napětím 48 V debutovala v modelu SQ7 TDI, v němž plní úlohu vedlejší elektrické sítě, která napájí elektricky poháněné dmychadlo. V nových modelech S kombinuje Audi EAV poprvé s 48V hlavní elektrickou sítí, k níž je prostřednictvím měniče stejnosměrného proudu připojena 12V elektrická síť. Ústřední moduly 48V sítě – BAS a lithium-iontové akumulátory – tvoří částečně hybridní systém MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). V reálném provozu se spotřeba paliva sníží až o 0,4 litru na 100 kilometrů.
Uvolní-li řidič pedál plynu, mohou nové modely S, v závislosti na situaci, pokračovat v jízdě setrvačností, a to buď na volnoběh, nebo s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund, případně rekuperovat kinetickou energii. V posledním uvedeném případě přeměňuje BAS kinetickou energii na elektrickou energii, která se ukládá do 48V sady akumulátorů. Systém start-stop je funkční již při rychlosti jízdy nižší než 22 km/h.
Elektrická síť s napětím 48 V v nových modelech S slouží nejen hospodárnosti, ale také ke zvyšování výkonů. EAV je integrováno do elektronického řízení systému MHEV a používá energii z lithium-iontových akumulátorů k napájení elektromotoru, který je schopen uvést oběžné kolo kompresoru extrémně rychle do vysokých otáček. Vysoký rekuperační výkon systému MHEV umožňuje trvalou funkčnost EAV.
Také samotný motor 3.0 TDI byl v mnoha ohledech zdokonalen. Zvýšeným požadavkům na výkon při zachování mimořádné hospodárnosti motorů TDI byly přizpůsobeny písty, klikový hřídel, ojnice a olejové čerpadlo. Chladicí soustava zahrnuje také EAV, BAS a skříň turbodmychadla.
Výsledkem mimořádně vyspělé konstrukce jsou sportovní výkony v kombinaci s nízkou spotřebou paliva. Modely S4 a S5 zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy. Audi S6 Limuzína zvládne klasický sprint za 5,0 sekundy, modelům S7 Sportback a SQ5 TDI trvá jen o jednu desetinu sekundy déle. Nejvyšší rychlost je ve všech případech elektronicky omezena na 250 km/h. Všechny modely S TDI jsou homologovány v souladu s emisní normou Euro 6d temp.
Jednotka 3.0 TDI, která pohání nové modely S, je nejnovějším, rozsáhle zdokonaleným vývojovým stupněm osvědčeného vznětového motoru V6. V modelech S6, S6 Avant a S7 Sportback poskytuje ze zdvihového objemu 2967 cm3 nejvyšší výkon 257 kW (349 k) a maximální točivý moment 700 N.m, který je k dispozici od 2500 do 3100 otáček za minutu. Specifický výkon je 117,9 k na litr zdvihového objemu, specifický točivý moment 235,9 N.m na litr. Pro Audi S4, S5 a SQ5 platí hodnoty nejvyššího výkonu 255 kW (347 k) a točivého momentu 700 N.m.
Vznětový motor V6 se může pochlubit mimořádně vyspělou konstrukcí ve všech oblastech. Tlaky ve spalovacích prostorech při vznícení paliva dosahují až 205 barů. Písty jsou vyrobeny z hliníkové slitiny s vysokou tepelnou odolností a mají optimalizovanou geometrii. Příslušným způsobem byly přizpůsobeny také ojnice a klikový hřídel. Větší ozubené soukolí zvyšuje výkon olejového čerpadla. Chladicí výkon zvyšují dodatečné chladicí desky v chladiči motorového oleje. Kapalinové chladicí okruhy bloku a hlav válců jsou vzájemně odděleny. Díky tomu se motorový olej ohřeje krátce po studeném startu na provozní teplotu, čímž se snižují třecí ztráty a spotřeba paliva. Oběh chladicí kapaliny je v hlavě válců rozdělen na dvě části. V horní části obíhá chladicí kapalina pomaleji než ve spodní oblasti, která je vystavena vyššímu zatížení. Toto řešení minimalizuje ztráty proudění. K pohonu čerpadla chladicí soustavy se proto spotřebuje méně energie.
Velké výfukové turbodmychadlo vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Do válců dodává až 1100 kilogramů vzduchu za hodinu. Variabilní geometrie rozváděcích lopatek VTG je optimalizována tak, aby bylo zajištěno proudění s minimálními ztrátami. Ve většině provozních podmínek je aktivní nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů, který odebírá výfukové plyny až za komponenty systému dodatečného čištění výfukových plynů a přivádí je zpět do sací soustavy před vstupem do turbodmychadla, resp. elektricky poháněného dmychadla. Na rozdíl od pouze vysokotlaké recirkulace výfukových plynů je tím umožněn pohon výfukového turbodmychadla všemi výfukovými plyny, což značně zvyšuje jeho účinnost. Díky vysoké míře recirkulace výfukových plynů probíhá spalování za nižších teplot, takže vzniká výrazně méně emisí NOx.
K větší čistotě výfukových plynů významně přispívá také vstřikovací soustava common rail, která vstřikuje palivo do válců osmiotvorovými vstřikovacími tryskami pod tlakem až 2500 barů. Každý vstřikovací proces může být rozdělen až do sedmi dílčích dávek, aby bylo dosaženo co nejjemnějšího rozprášení paliva, které je předpokladem precizního a čistého spalování. Nové modely S TDI jsou homologovány v souladu s emisní normou Euro 6d-temp (168 mg NOx/km).
Výkonné vznětové motory sázejí na systém dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru, který je složen ze tří vzájemně spolupracujících modulů. Oxidační katalyzátor NOx ukládá oxidy dusíku. Po naplnění katalyzátoru následuje jeho vyčištění obohacením směsi spalované motorem. Katalyzátor je aktivní především při nízkých teplotách výfukových plynů, aby se minimalizoval nárůst spotřeby paliva.
Po dosažení provozní teploty zajišťuje za většiny provozních podmínek přeměnu NOx filtr pevných částic s povrchovou úpravou SCR, který je druhým modulem systému dodatečného čištění výfukových plynů. Zdokonalená povrchová úprava SCR umožňuje stabilní proces přeměny oxidů dusíku na neškodný dusík i při vysokém zatížení, například při jízdě s přívěsem. Spouštěčem nezbytných chemických reakcí je vstřikovaný roztok močoviny AdBlue. Posledním modulem systému dodatečného čištění výfukových plynů je zásobníkový katalyzátor.
EAV je ideálním partnerem výfukového turbodmychadla. EAV zvyšuje plnicí tlak v situacích, v nichž mají výfukové plyny příliš málo energie k pohonu výfukového turbodmychadla. EAV eliminuje prodlevu výfukového turbodmychadla, protože vzhledem k elektrickému pohonu dodává do motoru dostatek vzduchu pro spalování. TDI díky tomu dosahuje spontánně vyššího výkonu a točivého momentu. Motor zároveň začne rychle vytvářet dostatek výfukových plynů pro pohon konvenčního turbodmychadla.
Elektricky poháněné dmychadlo EAV je uloženo v sacím potrubí za chladičem stlačovaného vzduchu v blízkosti škrticí klapky. Toto uspořádání zajišťuje mimořádnou spontánnost. Ve většině provozních stavů proudí nasávaný vzduchu mimo EAV přímo do motoru. Požaduje-li řidič sešlápnutím pedálu plynu vysoký výkon a výfukové plyny nemají dostatek energie k pohonu oběžného kola turbíny výfukového turbodmychadla, uzavře klapka přímý přívod vzduchu do motoru a nasávaný vzduch je přiváděn do EAV, v němž je stlačován tak, aby bylo dosaženo plnicího tlaku až 2,4 baru. Oběžné kolo kompresoru pohání malý elektromotor o výkonu až 7 kW. Během méně než 250 milisekund dosáhne oběžné kolo s průměrem 68 milimetrů až 70 000 otáček za minutu.
Dmychadlo EAV díky tomu zrychluje reakce motoru a umožňuje intenzivní akceleraci v každé jízdní situaci, od předjíždění přes výjezd ze zatáčky až po spontánní sprint na rovince. Vzhledem k propojení s částečně hybridním systémem lze maximálního výkonu EAV využívat i opakovaně v rychlém sledu. Výsledkem je výrazný a rovnoměrný nárůst točivého momentu.
EAV vychází z částečně hybridního systému s napětím 48 V, který je v jádru tvořen dvěma moduly: Zařízením BAS (Belt Alternator Starter) – tzn. generátorem s funkcí spouštěče, spojeným s klikovým hřídelem prostřednictvím klínového řemene s výztužnými žebry – a sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 10 A.h, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru. Oba moduly společně tvoří částečně hybridní systém nových modelů S. Jeho výhodou je snížení spotřeby paliva v reálném provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů díky inteligentnímu řízení prostřednictvím předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu a propojení se senzory vozidla.
Pokud řidič uvolní pedál plynu při jízdě rychlostí mezi 55 a 160 km/h, zvolí řídicí jednotka pohonu v závislosti na jízdní situaci jednu ze tří možností: Modely S mohou rekuperovat kinetickou energii, nebo jet setrvačností, a to buď na volnoběh, nebo po dobu až 40 sekund s vypnutým motorem. Rozhodnutí je přijímáno na základě informací od předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu (sériová výbava modelů S6, S6 Avant a S7 Sportback). Využívány jsou informace o průběhu trasy ze sériově dodávaného navigačního systému i data senzorů vozidla. Důležitou roli přitom hraje také nastavení systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. V režimu dynamic probíhá častěji a intenzivněji rekuperace, v režimu efficiency dává systém přednost spíše setrvačné jízdě.
Částečně hybridní systém je propojen se senzory vozidla. Díky tomu je možné uskutečňovat také předvídavou rekuperaci. Pokud například začne vpředu jedoucí vozidlo zpomalovat, rozpozná radarový senzor sériově dodávaného systému Audi pre sense situaci a inteligentní řídicí jednotka pohonu samočinně aktivuje režim setrvačné jízdy nebo rekuperace, aby se snížila spotřeba paliva.
BAS přeměňuje při rekuperaci kinetickou energii na elektrickou, která se ukládá do sady lithium-iontových akumulátorů. Po uvolnění pedálu plynu pracuje BAS jako generátor s výkonem až 4 kW. Při mírném brzdění to může být dokonce až 8 kW a vůz je přitom zpomalován pouze elektricky. Po větším sešlápnutí pedálu plynu, tedy při požadavku intenzivnějšího brzdění, zajišťuje většinu zpomalení hydraulická brzdová soustava. Rekuperace se ukončí až po uvolnění pedálu brzdy řidičem. Přidá-li pak řidič plyn, zajistí BAS okamžité spuštění motoru – v závislosti na situaci rychleji a komfortněji než konvenční spouštěč. Systém start-stop je funkční již při 22 km/h. U stojícího vozu může být motor spuštěn i při sešlápnutém pedálu brzdy, jakmile se vpředu stojící vozidlo rozjede.
Sportovní výkony, nepřehlédnutelný vzhled a vynikající komfort s praktičností pro každodenní provoz patří mezi silné stránky modelů Audi S4, S5, S6, S7 a SQ5 TDI. Celkový koncept modelů S tak umožňuje nabídnout velmi široký rozsah vlastností od pozoruhodné jízdní dynamiky až po vysoký komfort. Jedná se o tradiční charakteristiku sportovních modelů značky se čtyřmi kruhy.
Tuto tradici posouvá na ještě vyšší úroveň nový koncept pohonu s motorem TDI, EAV a systémem MHEV. Trvalý pohon všech kol quattro a sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči zajišťují dokonalý přenos hnací síly na vozovku. Nové podvozkové moduly a podvozky se specifickým nastavením pro jednotlivé modely umocňují agilitu modelů S i jejich schopnost překonávat s nelíčenou lehkostí dlouhé vzdálenosti. K tomu částečně přispívá také rozšířená sériová výbava v oblastech informačních a zábavních systémů, konektivity a komfortních prvků.
V nových modelech S zajišťuje přenos hnací síly osmistupňová samočinná převodovka s rychlým a komfortním řazením. Vibrace motoru 3.0 TDI ve velmi nízkých otáčkách dalekosáhle eliminuje adaptivní tlumič torzního kmitání.
Nová detailní řešení přizpůsobila samočinnou převodovku pro souhru s technologií MHEV. Přídavné elektrické olejové čerpadlo zajišťuje mazání převodovky při vypnutém spalovacím motoru za jízdy. Při setrvačné jízdě je tak i nadále možné zařadit převodový stupeň, který bude zapotřebí po opětovném spuštění motoru. Spojka v centrální převodovce je při setrvačné jízdě rozepnutá, což snižuje při vypnutém i běžícím motoru třecí ztráty.
Stejně jako u všech modelů Audi S zahrnuje sériová výbava trvalý pohon všech kol quattro. Za běžných provozních podmínek rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Při prokluzu je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. V extrémním případě tak může směřovat až 70 procent hnací síly na přední nápravu, nebo 85 procent na zadní nápravu. Ideálním doplňkem pohonu quattro je variabilní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Inteligentní softwarová funkce jemně přibrzďuje při dynamickém průjezdu zatáčkou odlehčená vnitřní kola dřív, než dojde k jejich prokluzu. Vozidlo se tak mírně natočí do zatáčky a jeho ovladatelnost a jízdní vlastnosti získají na sportovním charakteru, agilitě a stabilitě.
Na přání montuje Audi do všech nových modelů S sportovní diferenciál. Při rychlém průjezdu zatáčkou přenáší aktivně velkou část hnací síly na vnější zadní kolo, které má lepší trakci. Díky výslednému efektu je vůz doslova vtlačen do zatáčky a jeho sklon k nedotáčivému chování je již v zárodku potlačen.
V porovnání s předchůdci se mohou nové modely S pochlubit výrazným zlepšením i v oblasti příčné dynamiky. Progresivní řízení, které má s rostoucím úhlem otočení volantu stále strmější převod, je sériovou výbavou modelů S6 a S7. Pro modely S4, S5 a SQ5 TDI dodává Audi na přání dynamické řízení, jehož převod se v závislosti na rychlosti jízdy mění o téměř 100 procent. Pro modely S6, S6 Avant a S7 Sportback je k dispozici ještě náročnější řešení – dynamické řízení všech kol. Zadní kola jsou natáčena v závislosti na situaci prostřednictvím vřetenového pohonu a spojovacích tyčí. Do 60 km/h mohou být natáčena až o pět stupňů v opačném směru než přední, čímž se průměr otáčení zmenší až o 1,1 metru. Ve vyšších rychlostech se natáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední kola, což zvyšuje stabilitu.
Modely Audi S6 a S7 jsou sériově vybaveny sportovním podvozkem S s adaptivními tlumiči. S7 Sportback má o 10 milimetrů nižší světlou výšku, modely S6 a S6 Avant o 20 milimetrů a SQ5 TDI o 30 milimetrů. Sportovní podvozek S pro modely S4 a S5 posouvá těžiště vozu o 23 milimetrů blíž k povrchu vozovky. Jako komfortní alternativa je pro modely S6 a S7 poprvé nabízeno adaptivní vzduchové odpruženíadaptive air suspension s elektronicky řízenými tlumiči. Vzduchové odpružení nabízí tři režimy a navíc nastavení „Lift“ pro špatné cesty. Samozřejmostí je udržování stálé světlé výšky nezávisle na zatížení vozu. V režimu „auto“ se při 120 km/h sníží světlá výška o dalších 10 milimetrů, zatímco v režimu „dynamic“ zůstává karoserie v této nízké poloze nepřetržitě.
Jak u podvozku s adaptivními tlumiči, tak i u vzduchového odpružení v modelech vyšší třídy přebírá roli centrální řídicí jednotky elektronická podvozková platforma EFP (Elektronische Fahrwerkplattform). Do její působnosti spadají také na přání dodávané systémy, jako je dynamické řízení všech kol nebo sportovní diferenciál. EFP rychle a precizně vzájemně přizpůsobuje činnost jednotlivých systémů. Řidič může individuálně upravovat činnost těchto i dalších technických modulů podle vlastních preferencí prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr jsou jednotlivé režimy comfort, auto, dynamic, efficiency a individual s širokým rozsahem specifických nastavení S. U modelu SQ5 TDI jsou navíc doplněny módy offroad a allroad.
Brzdové kotouče nových modelů S mají průměr až 400 mm na přední nápravě a 350 mm na zadní nápravě. Šestipístkové třmeny – na přání červeně lakované – jsou hliníkové a zdobí je loga S. Na přání dodává Audi pro modely S6 a S7 kotouče z keramického materiálu s uhlíkovými vlákny, které mají na přední nápravě rovněž průměr 400 mm. Brzdová soustava s keramickými kotouči má o devět kilogramů nižší hmotnost než verze s ocelovými kotouči.
Audi S6, S6 Avant a S7 Sportback jezdí sériově na 20“ kolech s pneumatikami rozměru 255/40, resp. 255/45 u modelu SQ5 TDI. Na přání jsou k dispozici 21“ kola a pneumatiky mají v tomto případě rozměry 255/35, resp. 255/40 u modelu SQ5 TDI. Nabídka kol společnosti Audi Sport GmbH zahrnuje také 20“ sportovní pneumatiky, které nabízejí ještě vyšší úroveň adheze a jízdní dynamiky.
Nové modely S se vyznačují individuálním designem exteriéru a interiéru, z něhož vyzařuje jedinečný sportovní a zároveň decentní charakter. Nezaměnitelný vzhled jim dodává výrazně tvarovaný přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu, a to ve spojení s ozdobnými prvky S s tmavě chromovanou nebo hliníkovou povrchovou úpravou, například na masce chladiče a předním spoileru, nápadnými bočními prahy, kryty vnějších zpětných zrcátek se vzhledem hliníku, širokým zadním difuzorem a čtyřmi koncovkami výfukové soustavy.
Interiér zaujme typickým vzhledem modelů S, jemuž vládnou elegantní tmavé odstíny s hliníkovými ozdobnými prvky, kontrastním prošíváním a specifickými prvky výbavy. Sériová výbava zahrnuje sportovní sedadla, čalouněná kombinací kůže a Alcantary a ozdobená reliéfními logy S. Alternativou pro modely S6 Limuzína a S6 Avant jsou výrazně tvarovaná sportovní sedadla S s integrovanými opěrkami hlavy a kosočtvercovým prošíváním, která se pro model S7 Sportback dodávají sériově. Audi i nadále nabízí sedadla individuálně všestranně nastavitelná včetně bočních polštářů, na přání s odvětráváním a masážní funkcí. V tomto případě mají klienti na výběr také čalounění z nejušlechtilejší kůže Valcona. Pro další individualizaci interiéru jsou k dispozici různé kožené pakety a ozdobná obložení.
U všech modelů S jsou kryty pedálů a opěrka nohy vyrobeny z ušlechtilé oceli. Při nastupování vítají cestující osvětlené hliníkové prahové lišty s logem S. Mezi specifické prvky S patří ve vyšší třídě také grafické uspořádání sériově dodávaného digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem, u něhož je středem pozornosti centrální otáčkoměr. Stupnice jsou červené na černém podkladě. Sériová výbava modelů Audi S4, S5 a SQ5 obsahuje informační systém řidiče se 7“ barevným displejem.
Šest nových modelů S disponuje rozsáhlou výbavou. Kromě již uvedených prvků výbavy zahrnuje sériová výbava ve všech případech také světlomety LED. Modely S6, S6 Avant a S7 Sportback mají navíc multimediální a navigační systém MMI Navigation plus, digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit a čtyřzónovou automatickou klimatizaci. Široká je také nabídka informačních a zábavních systémů a služeb Audi connect.
Součástí rozsáhlé nabídky pro nové modely S jsou také rozmanité asistenční systémy zvyšující úroveň bezpečnosti i komfortu. Z portfolia pro modely S6, S6 Avant a S7 Sportback zaujme především adaptivní asistent AFA, který podporuje řidiče při řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí, od stojícího vozu až po nejvyšší rychlost. Ve spolupráci se sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu dokáže AFA velký model Avant samočinně zrychlovat a zpomalovat. U modelu SQ5 TDI mají podporu řízení v podélném i příčném směru na starosti adaptivní tempomat (adaptive cruise control) a Audi active lane assist, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu.
Modely Audi S jsou excelentními automobily pro cestování na velké vzdálenosti nejen díky dlouhému dojezdu, ale také díky tuhému skeletu karoserie, který tvoří základ pro precizní jízdní vlastnosti, nízkou hladinu hluku v interiéru a vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Dalšími silnými stránkami jsou vytříbená aerodynamika, vynikající aeroakustické vlastnosti a velký vnitřní i zavazadlový prostor.
Modely S přicházejí na evropské trhy v průběhu jara a léta 2019. Jejich základní ceny v České republice činí 1 829 900 korun za verze S5 Coupé i Sportback, 2 031 900 korun za model S6 Limuzína, 2 098 900 korun za elegantní kombi S6 Avant, 2 209 900 korun za avantgardní S7 Sportback a 1 879 900 za sportovní SUV SQ5 TDI. České ceny na modely S4 a S4 Avant budou oznámeny v průběhu léta, kdy bude spuštěn i jejich prodej.
Zdroj: tisková zpráva Audi